webForumDet fria alternativet

Fylla asp:calendar med text från db?

.NET

2 svar · 275 visningar · startad av inspiro

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag har en tabell med lite datum och texter som jag vill få in i en kalenderkontroll. Försöker använda detta exempel men hur gör jag om jag har en datatable istälelt för en stringcollection?

http://quickstarts.asp.net/QuickStartv20/util/srcview.aspx?path=~/aspnet/samples/ctrlref/standard/calendar/Calendar5.src&file=calendar5_cs.aspx&lang=C%23+Source

Problem två är att varje post i tabellen har ett start och ett slutdatum, jag vill alltså att en eventuell text ska stå i varje cell i kalendern från startdatumet till slutdatumet och eventuella dagar där emellan.

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg

Har en lösning, vet dock inte om den är så bra... för varje dag kollar jag igenom alla poster i min datatable. Finns det något mer resurssnålt sätt att lösa det på kanske eller måste man göra så här?

CalendarDay d = ((DayRenderEventArgs)e).Day;
        TableCell c = ((DayRenderEventArgs)e).Cell;

if (d.IsOtherMonth)
            c.Controls.Clear();

foreach(DataRow row in MyDataTable.Rows) {
            if ((DateTime)row["StartDate"] <= d.Date && (DateTime)row["EndDate"] >= d.Date)
            {
                c.Controls.Add(new LiteralControl(row["Topic"].ToString()));
            }
        }
Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

DataTable har en Select-metod, så du behöver inte loopa igenom. Dessutom är väl "e" redan en DayRenderEventArgs, så du behöver inte casta den.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)