webForumDet fria alternativet

Klasser i plural och/eller singular

.NET

43 svar · 1 621 visningar · startad av doggelito · sida 3 av 3

Frågan, av doggelito

En liten fundering bara: Om man ska bygga klasser om t.ex. bilar åt en bilhandlare, hur skulle ni göra då: skapa en klass som heter: "Car" (som innehåller div. egenskaper och metoder om en bil) skulle ni också skapa en som heter "Cars" (som innehåller div. egenskaper och metoder om flera bilar)? jag kommer inte riktigt på vad den undre skulle kunna innehålla för något men är det vettigt att h

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Gladh skrev:

Det är ett exempel emission, du kan lägga det på samma ställe som connectionstringen eller lägga alla ut all metadata i en xml-fil, vilket är att rekomendera.

Tänkte väl det... :)

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

1. Kan du aldrig veta i förväg i den mån du kan säga, här passar a alltid bäst, här passar b alltid bäst, allt beror på vad beställaren, miljön, applikationen har för krav. Det är ett övervägande man hela tiden får göra, i alla situationer i ett utvecklingsprojekt. Alltid ha i åtanke premature optimization is the root of all evil ;)

2. Ja absolut, ta en Nhibernate som exempel, kan du hql och skriver effektiva hql-frågor, går det fort att implementera en sådan lösning. Dock kanske de inte vill ha den overheaden, det finns kanske ett krav på extrem prestanda. Dock i scenario 1 det kanske är mest kostnadseffektivt att anvädna starkt typade datasets, bevare oss väl ;)

annars kloka ord från gladh och emission, designmönster ska användas där de behövs, inte för att man kan.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

svar till doogelito

Eftersom alla dina 3 siter kräver CMS, så tror jag bakomliggande kod är bestämd redan.

Men precis som erka säger så om du kan din ORMapper så kommer du vilja använda den i alla projekt du kan, eftersom det så fall ökar din utvecklingshastighet eftersom du använder något som du redan kan.

Jag skulle vilja säga att använd den koden du kan så länge som möjligt, det kommer komma projekt som gör att du måste tänka om och ta tag i nya lösningar eftersom de du kan inte kommer att fungera av olika anledningar. Då är en bra tid att sätta sig in i nya designmönster och lösningar, annars så är det pengarna som styr.

- M

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

erka skrev:

Dock i scenario 1 det kanske är mest kostnadseffektivt att anvädna starkt typade datasets, bevare oss väl

datasets har jag kikat lite på, varför dissningen?

Gladh skrev:

Jag skulle vilja säga att använd den koden du kan så länge som möjligt, det kommer komma projekt som gör att du måste tänka om och ta tag i nya lösningar eftersom de du kan inte kommer att fungera av olika anledningar. Då är en bra tid att sätta sig in i nya designmönster och lösningar, annars så är det pengarna som styr.

Klok slutsats! :bire

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)