theviceMedlem sedan dec. 2005198 inlägg Hej!
Har sökt men jag hittar inte riktigt det som jag letar efter.
Jag vill ha något liknande detta:
I min codebehind vill jag bara kunna göra typ så skriva något liknande det här:
PostsDataSource.SelectMethod = "GetPostsByCategory";
PostsDataSource.SelectParameters.Add(new QueryStringParameter("categoryID", "categoryID"));
PostsDataSource.SelectParameters.Add(new QueryStringParameter("count", "20"));
(har tagit koden från någon gratis blogg)
Ni förstår vad jag letar efter, jag vill kunna göra på det här viset för att kunna köra SELECT, UPDATE, INSERT, DELETE.
Jag antar att det är en DAL (Data Access Layer) jag söker?
Finns det någon enkel artikel som beskriver hur man kan lösa det här med MySQL och utan SP?
Kanske lite luddigt förklarat men hoppas ni förstår.
Tack på förhand!
/ Timmie
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg Antar att PostsDataSource är en ObjectDataSource. Jag brukar anväda "guiden" i visual studio och ställa in alla Select/Update/Insert/Delete. Använder också mysql och en kodgenererare jag gjort som skapar 3 filer. Ett BLL/DAL/Info. Kan slänga med lite filer:
Här är är lite kod för en datasource:
<asp:ObjectDataSource ID="dsDepartments" runat="server" DataObjectTypeName="Model.EmployeeInfo"
DeleteMethod="Delete" InsertMethod="Insert" SelectMethod="GetEmployeesBySystemId"
TypeName="BLL.Employee" UpdateMethod="Update" OnInserting="dsDepartments_Inserting" OnUpdating="dsDepartments_Updating">
</asp:ObjectDataSource>
DataObjectTypeName="Model.EmployeeInfo - Hur filen ser ut som dataobjektet sparas i. I fallet här med en Employee så kan den se ut som:
/// <summary>
/// Business entity used to model an item.
/// </summary>
public class EmployeeInfo
{
// Internal member variables
private int _employeeID;
private int _departmentID;
private string _name;
private string _departmentName;
public EmployeeInfo()
{
}
och sen en massa properites...
}
Filen BLL.Employee innehåller all affärslogik och består av minst av alla funktionerna som datasourcet använder sig av.
public class Employee
{
/// <summary>
/// A method to Insert a new Employee
/// </summary>
public void Insert(EmployeeInfo employee)
{
EmployeeDAL dal = new EmployeeDAL();
dal.Insert(employee);
}
.... och alla andra funktioner.
EmployeeDal är ju då datalagret. Finns säkert massa bra guider, har för mig det finns något på https://www.asp.net och i deras qickstart.
theviceMedlem sedan dec. 2005198 inlägg Tackar, ska kika lite på det. Hur hittar jag "guiden" i visual studio?
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg Guide och guide. Dra in en objectdatasource och sen välj "configure data source" eller liknande.