webForumDet fria alternativet

Forms Auth till annan server

4 svar · 320 visningar · startad av BrutalDeluxe

BrutalDeluxeMedlem sedan nov. 200650 inlägg

I enklare ASP och PHP-applikationer har det aldrig varit några problem att göra en inloggning som loggar in en användare på en annan site. Jag kan ju tex på min hemsida göra ett formulär som postar sina data till inloggningen på webForum och vips, så är jag inloggad där. Men går det att göra så när siten jag ska logga in mot kör ASP.NET 2.0?

Fråga mig inte varför detta ska göras, det är en kund som vill ha det såhär :)

butikoMedlem sedan jan. 2007152 inlägg

I enklare ASP och PHP-applikationer har det aldrig varit några problem...

Eller ett problem är kanske just vad det var... :) Visst går det att logga på en webb från en annan men då måste du ju också bygga logik som tillåter detta. Är det från en .net-applikation till en annan .net-applikation så går det utmärkt, även om det är olika versioner... exempelvis 1.1 till 2.0: http://weblogs.asp.net/scottgu/archive/2005/12/10/432851.aspx

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

BrutalDeluxe skrev:

Men går det att göra så när siten jag ska logga in mot kör ASP.NET 2.0?

Javisst. Du har full kontroll över hur inloggningen fungerar. Läs av POST-variablerna som kommer på sedvanligt ASP-vis (Request.Form["username"] etc.) och kör på därifrån.

Jag var lite oklar över förutsättningarna här kanske. Såhär ligger det till:

Server 1: Här ligger kundens hemsida, ASP. Denna har jag full access till.

Server 2: Här finns en .NET-applikation (2.0). Här har jag ingen kontroll alls.

Kunden vill ha ett inloggningsformulär på sin sida, så att man loggas in på Server 2. Jag har gjort så att jag gör en inloggning på Server 2 och jag har läst av de variabler som postas och där finns ju bland annat en viewstate-variabel.

Nu har jag fått det att fungera, jag kopierade helt enkelt __VIEWSTATE-fältet också och då går det. Det jag är rädd för är att det finns någon form av timestamp i __VIEWSTATEN som gör att det slutar fungera efter ett tag.

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)