webForumDet fria alternativet

Tooltip och prestanda

5 svar · 510 visningar · startad av CatZ

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Jag har blivit flitig användare av tooltip men undrar om någon vet hur mycket som det tar av prestandan i form av laddningstider. Det är ju inte supermycket text men det är ju på ganska många ställen. Har ingen koll på tekniken bakom..

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Kolla HTML-källkoden.

LukaspojkenMedlem sedan maj 20011 312 inlägg

En sak som du skulle kunna titta lite mer på är ajax. Då slipper du läsa allt till sidan direkt.

emission skrev:

Kolla HTML-källkoden.

Självfallet, har jag inte ens tänkt på tidigare

Lukaspojken skrev:

En sak som du skulle kunna titta lite mer på är ajax. Då slipper du läsa allt till sidan direkt.

Jo det använder jag redan på alla ställen det kan röra sig om repetativa inmatningar av data för att inte behöva vänta på omladdning av hela sidan, ska även försöka säkra med hjälp av ajax och validering. Har inte hunnit med det än.

Menar du att man kan använda tooltip med ajax för bättre prestanda? tooltip inebär ju att vid en mouseover så får man en i mitt fall ljusgul popup med en beskrivning av vad en knapp, funktion eller rutin innebär.

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Nettoeffekten av att stoppa in Ajax blir nog ännu mer kod, jämfört med att låta tooltipsen vara kvar.

Det var väl ungefär som jag trodde då. Lokalt verkar inte verktygstipsen påverka prestandan och sådär jättemycket kod blir det inte heller, antar att det beror på att koden för detta finns färdigkompilerat i ramverket.

Eftersom ingen klagar nåt vidare så antar jag att det inte är en av de där dödsynderna att använda tooltip ;)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)