Håller på att bygga ett lite projekt med xmlfiler som "databas".
Men innan jag bygger för mycket så slog det mig, finns det nån regel för när man använder attribut och när man använder barn-noder?
För tillfället använder jag attribut, är det rätt i detta exempel eller bör jag bygga om till barn-noder istället?
Det hela handlar om säkringar till hemmet, 16, 20, 25 ampere osv. och vad de kostar med fast pris vs. rörligt pris.
Min xml ser ut så här just nu.
<Fuses>
<Fuse Name="16" Price="123" FloatingPrice="234"></Fuse>
<Fuse Name="20" Price="345" FloatingPrice="456"></Fuse>
</Fuses>
Borde jag bygga det så här istället och i så fall varför:
<Fuses>
<Fuse>
<Name>16</Name>
<Price>123</Price>
<FloatingPrice>234</FloatingPrice>
</Fuse>
...
</Fuses>
Tacksam för svar! :)
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg Attribut skall vara mer effektivt att stega igenom jämfört med noder om jag inte minns fel. Sen kan inte attribut kan innehålla CDATA så valet är ganska enkelt i de fallen.
/r Eller var det PCDATA hmm.. rätta mig gärna. :)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Attribut kan inte innehålla CDATA, d.v.s. oparsade tecken. Alla tecken parsas = parsed character data = PCDATA :)
Vad gäller attribut vs. undernoder är det oftast enklare att använda attribut, plus en liten (i de flesta fall negligerbar) prestandaökning. Nackdelen är att man inte är framtidssäker, skulle du i framtiden vilja stoppa in någon form av hierarkiska data under varje fuse får du det jobbigare.
Ok, tack båda för svaren :bire
Då blev jag lite klokare.
Det känns som om jag då forstätter som jag gör och tar smällen den dagen en säkring behöver undernoder! :)