webForumDet fria alternativet

Skriva till databas med AJAX

.NET

7 svar · 346 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Sitter här och försöker göra om en userControl till AJAX, men vet inte vart jag ska börja. :( Det är ju jättesvårt... :p

Jag har alltså ett formulärfält med några inputs och uppgifterna sparas i en databas. Men nu ska jag ajaxifiera det här, så att uppgifterna skickas i bakgrunden, utan att sidan laddas om.

Har ni några tips på hur man gör? Förstår ni ens vad jag menar? :q :r

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Skit i ajax först och bygg ditt formulär med asp-objekten med vanliga onclick="din_metod" som anropas serverside. När du är färdig med det så sätter du helt enkelt bara dina UpdatePanel-taggar runt formulärselementen så är det klart sedan.

Vide skrev:

Skit i ajax först och bygg ditt formulär med asp-objekten med vanliga onclick="din_metod" som anropas serverside. När du är färdig med det så sätter du helt enkelt bara dina UpdatePanel-taggar runt formulärselementen så är det klart sedan.

Har du lust att utveckla det där lite? Det kanske inte framgick så tydligt i mitt första inlägg, men jag är verkligen nybörjare vad gäller .net. :r

Länktips, tutorials, eller egna exempel kanske? :)

r\ Så här ser mitt formulär ut nu:

<p><asp:TextBox ID="fornamn" runat="server"></asp:TextBox> <label for="fornamn">Förnamn</label></p>
<p><asp:TextBox ID="efternamn" runat="server"></asp:TextBox> <label for="efternamn">Efternamn</label></p>
<p><asp:TextBox ID="personnummer" runat="server"></asp:TextBox> <label for="personnummer">Personnummer</label></p>
<p><asp:TextBox ID="mobilnummer" runat="server"></asp:TextBox> <label for="mobilnummer">Mobilnummer</label></p>
<p><asp:Button ID="submitButton" runat="server" Text="Registrera" onclientclick="return confirmation()" OnClick="submitButton_Click" /></p>

Okej ;)

Detta är vad jag menar:

<ScriptManager runat="server" />
<UpdatePanel runat="server">
<ContentTemplate>
<p><asp:TextBox ID="fornamn" runat="server" /> <label for="fornamn">Förnamn</label></p>
<p><asp:TextBox ID="efternamn" runat="server" /> <label for="efternamn">Efternamn</label></p>
<p><asp:TextBox ID="personnummer" runat="server" /> <label for="personnummer">Personnummer</label></p>
<p><asp:TextBox ID="mobilnummer" runat="server" /> <label for="mobilnummer">Mobilnummer</label></p>
<p><asp:Button ID="submitButton" runat="server" Text="Registrera" onclientclick="return confirmation()" OnClick="submitButton_Click" /></p>
</ContentTemplate>
</asp:UpdatePanel>

Detta förutsätter att du har installerat Ajax också... men det visste du... ;)

Mer om Ajax: http://ajax.asp.net/docs/Overview/default.aspx

Tack för ditt svar, Vide! :) Men jag har löst det (efter typ fem timmar. :p). Jag gjorde vanliga html-fält, sedan gjorde jag något i en asmx-fil typ... Minns inte riktigt, sitter inte i skolan längre. Men jag gjorde något med ett javascript och lite annan kod i en webservice-fil. :)

Hehe okej, annars är det precis det ajax som löser det utan att du behöver göra något extra, bara placer UpdatePanel-taggarna runt dina form-element så fungerar det... ;)

Vide skrev:

Hehe okej, annars är det precis det ajax som löser det utan att du behöver göra något extra, bara placer UpdatePanel-taggarna runt dina form-element så fungerar det... ;)

Haha, menar du att den enda ändringen jag hade behövt göra är så som du gjorde i inlägget ovan? Nu skojar du väl? :q

Japp, förutsatt att du har installerat Ajax det vill säga... enklast är att skapa projektet direkt i Visual Studio så får du en färdig web.config-fil och den nödvändiga dll-en... tämligen enkelt... ;)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)