FreddeXMedlem sedan mars 2007117 inlägg Vilken skillnad är det egentligen mellan asp.net 1 och asp.net 2? Håller nämligen på att läsa boken "asp.net second Edition av Stephen Walter" och tycker den är mycket bra, men nu efter några dagar har jag börjat fundera på villka skillnader som finns egentligen, då den boken går igenom asp.net 1.1:(
Tack på förhand!
VictorYMedlem sedan dec. 2004135 inlägg Skillnaderna är stora, direkt avgörande skulle jag nog våga säga.
Wikipedia räknar upp några av/de viktigaste nyheterna:
New data controls (GridView, FormView, DetailsView), New technique for declarative data access (SqlDataSource, ObjectDataSource, XmlDataSource controls), Navigation controls, Master pages, Login controls, Themes, Skins, Web parts, Personalization services, Full pre-compilation, New localization technique, Support for 64-bit processors and Provider class model
Kan inte säga så mycket mer på rak arm, men 2.0 innebar ganska stora (och positiva) förändringar ...
Det skadar naturligtvis inte att läsa en bok om 1.1, och grunderna är naturligtvis de samma, men är man inne på att läsa böcker, rekommenderar jag nog att du läser en bok om 2.0 också.
FreddeXMedlem sedan mars 2007117 inlägg tusan också, men då får jag göra det också. Får väl sticka dit när jag har läst igenom denna jag har reda.
Men bara en mycket snabb fråga. Går all asp.net 1.1 kod att köras på en webbserver som ska ta asp.net 2?
VictorYMedlem sedan dec. 2004135 inlägg
FreddeX skrev:
tusan också, men då får jag göra det också. Får väl sticka dit när jag har läst igenom denna jag har reda.
Men bara en mycket snabb fråga. Går all asp.net 1.1 kod att köras på en webbserver som ska ta asp.net 2?
Inte nödvändigtvis, tror jag ... Det mesta lär ju gå, dessutom har Microsofts .net-editorer möjlighet att konvertera .net 1.1-kod till 2.0.
Men 1.1-kod behöver inte nödvändigtvis fungera rakt av.
Jag vågar dock inte säga om det uppstår några komplikationer iom användandet av webbkontroller. Det kanske någon som har erfarenhet av dessa kan säga något om?