AuxeMedlem sedan apr. 2006135 inlägg Hej!
Hur gör ni om ni har en master page som innehåller en header och en meny säger vi.. och sedan x antla content sidor som ärver detta.. Nu vill ni kunna ändra språk genom en RadioButtonList eller DropDownList etc...
att "overrajda" InitializeCultur() i content sidorna verkar inte fungera som om det vore en vanlig aspx sida.. + att Även om detta skulle gå skulle väl MasterPage:ns meny fortfarande vara på default språket.. för att ändra där måste man väl om jag inte tänker helt galet pilla i Application_BeginRequest i Gloabal.asax eller någe sådant?
Men som sagt finns det någon bra lösning för detta.. En webbapp byggd på Master Pages där man kan switcha mellan språk i såväl masterpagen som i dess content sidor...
Mycket tacksam för tips/svar..
MVH Auxe
AuxeMedlem sedan apr. 2006135 inlägg Om jag inte hittar någon snygg lösning för detta får det bli att skippa Master Pages helt och hållet.. men det känns lite "1.1" om jag säger så... Vad säger ni? Är det ett stort "No No" att göra det numera?
Mvh Auxe
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Det är inte svårt, men kräver lite tankeverksamhet och/eller ett objekt. Om du vill ha en annan masterpage så kan man göra så här:
1. Spara undan masterpage sidans filnamn i en session (olika beroende på språk?)
Session["myMaster"] = "~/mySite.master";
2. I varje sida som använder den aktuella masterpage sidan:
private void Page_PreInit(object sender, EventArgs e)
{
this.MasterPageFile = Session["myMaster"].ToString();
}
Man får sedan se till att sidan som ändrar masterpagesidan gör en postback till sig själv, för att ladda om.
---
Ett annat alternativ är att du skapar ett basobjekt i masterpagesidan som de andra sidorna sedan ärver. Det sättet som man brukar för att komma åt ev. objekt som finns på masterpagesidan från undersidorna. Se länk nedan för mer info:
http://odetocode.com/Blogs/scott/archive/2005/07/16/1944.aspx