Hejsan, har precis gått igenom timme 20 i 'teach yourself asp.net 2.0' o allt går bra. I a f så här i upplärningsstadiet.
Om någon mot förmodan inte läst boken, handlar timme 20 om membership. ;)
Problemet: Hur använder man en access-databas istället för en sql server 2005 express edition databas? Eftersom det webhotell jag använder mig av, i likhet med många (de flesta) andra inte erbjuder möjligheten att köra sql server 2005 express.
Så om någon vänlig själ kunde plocka fram sin allra bästa förklaringsförmåga och hjälpa mig igenom det hade jag blivit glad.
Om denne någon också kunde berätta om det är möjligt att dessutom placera nämnda databas nån annanstans än i app_data foldern och isåfall hur. Så hade jag blivit så helt otroligt glad att jag förmodligen skulle kunne krama denne någon jättelänge. :)
/Patrik (20 timmars erfarenhet av asp.net varken mer eller mindre, så var snälla mot mig = )
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Mitt svar (post nr:2) från nästan precis ett år sedan. Det borde stå sig än. Se även posten nedan mitt för ytterliggare förtydligande.
Tackar, tackar.
Tyvärr har jag inte tid att genomföra detta just nu, eftersom jag börjar jobba alltför snart, men efter 22.30 så kommer jag säkert behöva mer hjälp. :)
Det verkar fungera, fast jag får ett fel i min web.config fil som jag inte vet vad det kan tänkas betyda.
Det ser ut så här:
Source Error:
Line 27: <providers>
Line 28: <add name="AccessRoleProvider"
Line 29: type="Samples.AccessProviders.AccessRoleProvider, SampleAccessProviders"
Line 30: connectionStringName="AccessFileName"
Line 31: applicationName="SampleSite"/>
Source File: F:\andyoumaydie.net\asp.net2.0\ch20acces\web.config Line: 29
Det är alltså nåt på rad 29 som intevill hittas, men den textraden kunde lika gärna stått på grekiska, för jag begriper det inte. ;)
Så om någon har en aning vad jag ska göra, tveka inte, berätta.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Du har skrivit SampleAccessProviders. Det ska stå AccessProviders (namnet på den dll du skapat).
Vad skulle man göra utan webforum?
Dino får cred för att löste de stora problemen...
Men en fjäder i hatten till emission för den sista lilla pusselbiten.
(Nu ska det ju ärligt erkännas att jag inte hade skrivit sampleaccessprovider, utan kopierat, men nu vet jag i a f vad det innebär till nästa gång. = )