Eftersom MySql inte har fullt stöd ännu för Membership funktionerna i .net20 så är jag lite fundersam på hur andra har löst inloggning och kontroll av användare?
Det är smidigt när det finns en SQL server att använda det inbyggda "inloggning" funktionerna. Men bygger man helt eget i stil med att kontrollera en session, som är så vanligt i asp 3.0 ?
Någon med lite idéer åsiker synpunkter osv..?
Anledningen är att jag behöver koda om en site att stödja MySql och vill gärna köra vidare på .net 2.0
Har fått en del att fungera, inloggning.
Kompilerade upp en ny version av MySql connector v5.0.3 så att den stöds.
Men hur får jag det att fungera med membership och roles ordentligt.
Har bara labbat lite än så länge. Är det någon som har det fullt fungerande?
Om jag låter en login sida vidarebefordra till en annan, lägger en loginview eller username på den sidan så visas ingenting.
Nu är ja lite trött, har letat som en galning på nätet med blir inte klok på detta.
Har nu provat lite till..
Skapade en inloggningsida, mipplat till web.config med en Location och satt behörigheter. Inloggningen fungerar och jag blir inloggad. Men kommer inte åt sidorna i den location jag satt. Trots att jag är medlem i den gruppen.
Är det så att man måste programmera alla sidor med en kontroll istället?
Det måste vara något fundamentalt jag missar?
Använder mig av den Role / Membership providern som finns på codeproject.com och är länkad i tråden.
Varken RoleProvider eller MembershipProvider är 100%-iga i sin utformning (t.ex. borde det finnas en nedskalad variant av IMembershipProvider, som är ett jätteinterface), men de gör sitt jobb tillräckligt bra, utan tvekan.
Skapade en inloggningsida, mipplat till web.config med en Location och satt behörigheter. Inloggningen fungerar och jag blir inloggad. Men kommer inte åt sidorna i den location jag satt.
emission, har inte lyckats debugga (inte försökt så mycker heller).
Men kommit fram till följande:
1. Inloggningen går igenom om användarnamn och lösenord är korrekta (Så ska det ju vara)
2. Efter inloggningen är jag inte inloggad, Ja helt riktigt INTE inloggad. Helmysko.
Kontrollerade genom att sätta text på en label.
Så jag vet inte riktigt vad som är fel.. Tycker jag gjort allt rätt men tydligen inte.
Funderar nu på att koda "som galma .asp" göra en egen inloggning och sätta en Session variabel, sen kontrollera den.