webForumDet fria alternativet

Klurig uträkning... använda sql eller .net

.NET

1 svar · 348 visningar · startad av CatZ

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg
Frågan#1

Jag har en lite klurig fråga och undrar om det är vettigast att köra den som en stored procedure (det blir lite svårare med uppdatering till programmet då man måste uppdatera databasen utan att användaren förlorar sin data) Eller om man kan köra det som diverse uträkningar i codebehind i .net.

Jag har 3 olika frågor egentligen. En fråga som hämtar detaljer om fakturan samt en fråga som hämtar den delen av fakturan som innehåller arbetat tid. Slutligen då ska jag hämta inköpta produkter och på detta ska det slås på 20%. Sedan ska det på 25% moms på hela summan.

Tycker helt ärligt det blir lite tjurigt att ha alltihop i en stored procedure som jag har nu med ett antal subqueries och funktioner i MS SQL.

Är det i sådana här fall som man ska använda sig av ett businesslayer (dataset?) Det blir ju mycket lättare att sköta uppdateringar om man slipper in och pilla i databasen.

Är det ok att köra 3 olika queries i datasetet då? När det gäller prestandan så är den här applikationen enbart för en användare. Har ärligt talat bara använt mig av dataset till ensak och det är för att generera pdf filen på den färdiga fakturan då det verkade vara smidigaste sättet tillsammans med crystalreports.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Äsch jag får helt enkelt skilja timmar och produkter åt i var sin tabell det blev för svårt att redovisa det från samma tabell och skilja det med en typ kolumn i databasen.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)