Hej!
Jag får ett error när jag försöker skapa en databas i Visual Web Dev. 2005 på min egen dator. Jag har tidigare testat samma sak på en annan dator där det fungerar så jag undrar vad felet kan bero på.
Det uppstår så här:
- Jag drar in objectet SQLDataSource från menyn, väljer new connection och som DataSource väljer jag Microsoft SQL Server sen okej. Därefter väljer jag min dators namn i Servername och flyttar blicken till connect to a datebase där jag väljer att skriva in namnet för att skapa en ny databas, t.ex. test... trycker jag därefter på ok eller test connection så får jag upp detta error:
An error has occured while establishing a connection to the server. When connection to SQL Server 2005, this failure may be caused by the fact that under the default SQL server does not allow remote connections.
(provider: Named Pipes Provider, error: 40 - Could not open a connection to SQL Server)
Hur ska jag göra för att bli av med detta och kunna skapa databaser på min dator. Skulle vara trevligt om jag kunde få hjälp med detta rätt då jag måste bli klar med det där ikväll.
Kör jag istället Microsoft SQL Server Database file så kan jag skapa databasen på då jag kan inte välja insert, edit och delete kommandona... så något är galet men vad?