Hej!
Jag undrar hur man gör så datum och tid läggs till automatiskt då man lägger till en ny post i databasen... säg att jag har ett nyhetsscript med kolumnerna id, rubrik, text, författare och datum där jag vill att han ska hämta datumet automatiskt och lägga till det, hur löser jag det?
Jag använder mig ut C# och microsoft sql server och kolumnen datum i databasen är av datetime.
Datum
5 svar · 536 visningar · startad av smileenergy
enklast är att sätta ett defaultvärde direkt i databasen.
editera din tabell och fyll i: getDate() i rutan för default värde i datumkolumnen och klicka ur så att inte null får förekomma i kolumnen. klart! :)
hmm... förstår inte riktigt. Vad ska jag sätta som ett defaultvärde i databasen då? kan det t.ex. vara 00:00
och vart ska jag sedan skriva getDate()? är getDate() en inbyggd funktion?
Jupp, getDate() är en inbyggd funktion.
Välj modify på din tabell, markera datumkolumnen.
I rutan: default value or binding fyller du i: getDate()
Checka ur kryssrutan så att kolumnen inte får innehålla nullvärde.
Spara, klart! :)
/red
När du sedan skapar en post så kommer ett datum automatiskt att sättas i kolumnen, prova så får du se!
hur gör för att göra en column med lastchange då? där datumet ska hämtas automatiskt men först när man uppdaterar den? då kan jag ju inte göra på samma sätt... har skrivit uppdateringskoden själv så använder mig inte utav någon färdig box så skulle vilja veta hur jag skriver det.
smileenergy skrev:
har skrivit uppdateringskoden själv .
I så fall har du även kontroll över vad som stoppas i i tabellen. Lägg till en datumkolumn och ta med den i INSERT- (har kan defaultvärdet hjälpa till) och UPDATE-satser.
UPDATE nyheter set rubrik='Senaste nytt',lastchange=getdate() ....