webForumDet fria alternativet

Att påverka windows med C#kod

.NET

1 svar · 371 visningar · startad av Fcerha

Medlem sedan jan. 200633 inlägg
Frågan#1

Hej kära grupp!

Jag undrar hur jag kommer åt egenskaper hos Windows och påverkar dessa programmatiskt. Jag skriver en fönsterapplikation som skall kunna köras från en pekskärm och skulle behöva en groteskt bred Scrollbar.

Komponenten jag arbetar med har ingen property för detta, men företaget som skrivit den säger att man kan lösa det genom att ändra i inställningarna i Windows. Man klickar på skrivbordet etc...och sätter en property där. Det är busenkelt, men duger inte.

Det är meningen att detta skall skötas från kod. Tyvärr har jag inte en sportmössa om hur man gör. Man skall väl kunna påverka inställningar på sin lokala maskin med kod?

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det kan man, men man bör inte. Dels för att applikationer inte bör pilla på systemet, det är dålig karma, dels för att en dylik förändring oftast kräver en omstart av Explorer för att ändringarna ska fungera bra (precis det som händer när man ändrat i skrivbordets egenskaper)

Om du ändå känner dig tvungen så är det anrop till SystemParametersInfo i user32.dll som gäller.

Sök på SystemParametersInfo, SPI_GETNONCLIENTMETRICS och SPI_SETNONCLIENTMETRICS.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)