webForumDet fria alternativet

Debug på annan server

3 svar · 403 visningar · startad av lucgo446

lucgo446Medlem sedan aug. 2002221 inlägg

Hur gör man igentligen?

Jag vill kunna debugga liveservern, sätta breakpoints m.m. Det ska ju gå, men hur?

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

lucgo446 skrev:

Jag vill kunna debugga liveservern, sätta breakpoints m.m. Det ska ju gå, men hur?

Jag hoppas du skojar!...

Att gå in och debuga i en server i produktion är ingen bra ide, eftersom du låser den applikation när du sätter en breakpoint.

Säg att du vill debuga en website, du går in och sätter en breakpoint i den siten och sedan kallar du på den sida, du hammlar nu på breakpointen och processen står där och väntar, när jag nu surfar till samma sida, vad händer då? Inget eftersom du har låst den process. Det betyder att ingen annan kan göra något som helst med denna process, och om det är så att du har flera websiter under samma process, så har du samma effekt där.

Så nej att debuga en produktionsserver är ett fet no-no.. Men om du promt måste det så finns det något som heter remotedebugging men mer info om det får du leta upp själv, jag vill inte hjälpa dig mer i fördärvet än så :)

- M

lucgo446Medlem sedan aug. 2002221 inlägg

Du har helt rätt Gladh, det är galet :)

Okej, men om jag har en liten kundsajt i vår serverpark som jag vill gå in breakpointa, stoppar jag alla applicationer på den servern? Ska kolla på remotedebugging...

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Okej, men om jag har en liten kundsajt i vår serverpark som jag vill gå in breakpointa, stoppar jag alla applicationer på den servern?

Du stoppar alla siter som kör under samma process. Det vill säga att om du kör med IIS 5.0 så stoppar du bara den siten om den kör som Isolated. Om den kör som shared (eller vad det heter) så stoppar du alla siter som kör som shared.

Är det IIS6 så är det beroende på vilken Application Pools som siten ligger på. Så mitt tips till dig blir att du ser till att den site som du vill debuga ligger på en egen process, så är det bara den siten som du "sabbar".

Ett bättre alternativ är att ha skapat ordentliga loggningsrutiner, där du helt enkelt kan slå på "debug-mode" och där med få fram nästan all den information som du är intresserad av, det kräver ju mer av server, men du låter fortfarande siten var öppen för alla, även om den blir långsammare....

- M

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)