webForumDet fria alternativet

connectionString

3 svar · 502 visningar · startad av MizzK

MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg

Kan någon hjälpa mig hur jag ska göra för att få rätt på min connectionString i web.config

skriver så här men fungerar inte

\<add name="Krut" connectionString="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data source=Server.MapPath(..\\..\\db\\wwForum.mdb)" providerName="System.Data.OleDb"/\>

att tillägga så ligger databaseb utanför www katalogen på webbhotellet, därav alla tillbaka steg..

sawMedlem sedan mars 20011 880 inlägg

Med risk för att jag sticker ut hakan för långt.
Enligt någon artikel som jag har läst, så är det bästa(snabbaste) sättet en
hårdkodad väg.
Jag brukar göra en lite fil innehållande:

Response.Write Request.ServerVariables("PATH_TRANSLATED")

..och där får du ut den hårdkodade vägen.
Sen i web.config..

<add name="ConnectionString" connectionString="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source= 
C:\Inetpub\wwwroot\ASP_Net-Test\Saw-Asp.net\App_Data\allt.mdb;Persist 
Security Info=False;"/>

Detta är för en Access-databas. :)

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

<add name="Krut" connectionString="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data source=Server.MapPath(..\..\db\wwForum.mdb)" providerName="System.Data.OleDb"/>

Nu kan jag ha fel, men jag tror knappast att du kan använda dig av Server.Mappath() inne i en sträng, eftersom server.mappath() är ett kommand, som inte kommer exekveras om det ligger i strängen så.

Skriver man sin sökväg i config-filen så hårdkodar man in hela sökvägen. Skriver man sin sökväg inne i koden så hårdkodar man INTE in den utan där använder man så fall server.mappath(), men bäst är det att använda en config-fil.

- M

MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg

Löste de så här:

i web.config

<add name="Krut" connectionString="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data source=%MAPPATH%\..\db\wwforum.mdb;"/>

i min databas klass

Dim strConn As String = ConfigurationManager.ConnectionStrings("Krut").ConnectionString.Replace("%MAPPATH%", System.Web.HttpContext.Current.Server.MapPath(" "))
130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)