webForumDet fria alternativet

Använda asp db i asp.net

.NET

6 svar · 599 visningar · startad av MizzK

Medlem sedan juni 2003410 inlägg
Frågan#1

Har en databas till ett asp forum, i denna databas lagras användarnamn, lösenord, behörighet osv. De jag skulle vilja göra är att utnyttja denna databas och de registerade anävndar kontona för att komma åt asp.net sidor. Någon som har förslag hur detta ska göras? lagrar asp kod lösenord på annat sätt än asp.net eller hur fungerar de?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Du kan ställa precis exakt samma frågor mot databasen oavsett vilken miljö du använder. Kolla in t.ex. databaslänkarna på wF .NET Tips/Länkar/Riktlinjer.

kryptering och sånnt fungerar samma oavsett miljö? lösenordet e ju krypterat..

Det beror på om du krypterar lösenorden med hjälp av databasen, i vilket fall det inte påverkas eftersom det fortfarande är samma databas som gör jobbet, eller om du gör det själv utan inblandning av databasen, i vilket fall du naturligtvis får se till att kryptera lösenorden med samma algoritm.

ja vilken kryptering den använder vet ja faktiskt inte.. forumet har inte jag gjort utan e ett gratisforum ja använder (web wiz). Det som syns i db är massor med siffror/bokstäver där lösenordet ska vara.. samt ngt de kallar salt.

OK, om inte applikationen i sig är ohyggligt dåligt skriven ska det inte vara några större bekymmer med att använda den från en dotnetmiljö. Men oavsett vilken miljö du använder kan du nog räkna med en del småproblem om du börjar mecka med en databas som du inte har riktigt koll på hur den används av befintliga applikationer, så jag skulle rekommendera att du börjar med att gå igenom den befintliga koden för att se vad de egentligen gör.

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

MizzK skrev:

ja vilken kryptering den använder vet ja faktiskt inte.. forumet har inte jag gjort utan e ett gratisforum ja använder (web wiz). Det som syns i db är massor med siffror/bokstäver där lösenordet ska vara.. samt ngt de kallar salt.

Sannolikt rör det sig om MD5 eller SHA-hashning (inte kryptering), vilket är enklare i .NET än i ASP.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)