webForumDet fria alternativet

Specific version

7 svar · 672 visningar · startad av lucgo446

lucgo446Medlem sedan aug. 2002221 inlägg

Hej!

Hur gör jag för att inte knyta mina assemblys till en specifik version...?

skulle vilja kunna köra nåt liknande i web.config:
<add assembly="System.Web.Extensions, Version=1.0.* Culture=neutral, PublicKeyToken=31BF3856AD364E35"/>

istället för

<add assembly="System.Web.Extensions, Version=1.0.61025.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=31BF3856AD364E35"/>

____Fråga_2_
Lika dant i mina LibProjekt i VS2005, Hur låter jag bli att knyta externa referenser till en viss version? man kan välja "Specific version" = false, men det hjälper inte... Jag vill att den tar den senaste versionen, oavsett...

Tack för hjälpen

Ingen som har haft samma problem?

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Jag har aldrig haft det problemet så länge jag inte lägger assemblyn i GAC:en.

Om jag lägger assemblyn i GAC:en så får jag problem så fort någon ändrar versions nummret. Om du bara slänger ner dem i din bin-referensfolder och lägger en referens till den filen, så skall du klara dig utan problem!

- M

Hej ...

Det är ju det jag vill slippa, vi vill ju bara uppdatera i GACEN, sen ska alla kundsajter ta av den senaste dllen!

Så att vi slipper gå till varje rot och lägga ner den senaste dllen. eller ändra i web.config.

förstår du?

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

lucgo446 skrev:

Det är ju det jag vill slippa, vi vill ju bara uppdatera i GACEN, sen ska alla kundsajter ta av den senaste dllen!

GAC:en är enligt mig, satans uppfinning, den är smart, men man får problem med versionerna tillslut.

Problemet är att när du lägger ner en fil i gac:en och sedan refererar till den så gör du det med en starkbinding, alltså pekar ut en version specifikt. Vilket betyder att skall du ändra version så måste du ändra referensen...

Nu skall det finnas något som heter bindingRedirect där man skriver in att även om jag efterfrågar version 1.0.0.0 så skall du använda dig av version 2.0.0.0. Men den information måste ner i en config fil. Har du tur kan du använda dig av machine.config och lägga det där, för så fall måste du bara ändra på ett ställe när du ändrar versions nummer. Det vet jag dock inte eftersom jag aldrig använt det...

Min erfarenhet av GAC:en är att det tillslut blir fel version som man får tag i, och man kan sitta och slita sitt hår i timmar, innan man kommer på att det ligger en skitversion i GAC:en, så därför använder jag aldrig GAC:en om jag verkligen inte måste. Bättre så fall att ha en BIN-folder så vet jag vilka filer som min app verkligen använder mig av. Men det är ju bara min åsikt, det finns andra...

- M

Ah! precis vad jag hade fått för mig att jag läst nånstans. bindingRedirect ... kollar på det under veckan och återkommer... Det är nåt sånt jag vill ha...

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

lucgo446 skrev:

Det är just den typen av praxis som GAC:en är till för att stävja. När versioner uppdateras utanför applikationernas kontroll så är det dömt att leda till ett helvete. Det gäller möjligtvis inte i ditt fall, men rent historiskt är det så.

bra att veta för att andra...

Under Administrativa verktyg/Microsoft .NET Framework Configuration 2.0. /(Configure an assembly) kan man binda gamla dller till nya... mkt bra MS!

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)