webForumDet fria alternativet

.aspx sidan körs ej på nätverket

.NET

7 svar · 459 visningar · startad av muriel

Medlem sedan okt. 20069 inlägg
Frågan#1

Hejsan
Jag har skapat en sida i visual webdeveloper express. Jag vill att den sidan skall kunna köras från mitt nätverk. Jag har lagt ut .aspx sidan i en delad mapp. När jag försöker köra den ifrån en annan dator på nätverket går det inte. Tips!?
/tackar

Medlem sedan nov. 200650 inlägg

Du måste ha en webbserver installerad på den dator som "hostar" sidan. Du kan alltså inte bara lägga filen i en mapp.

Hur?

Tack för snabbt svar BrutalDeluxe...finns det något gratis server program man kan installera? enklaste sätt att fixa det på? Det är ingen avancerad applikation.. Eller måste man slänga ut massa pengar?

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

aspx sidor tolkas av Microsoft IIS tillsammans med ASP.NET dvs .NET ramverk.
Så en IIS vore ju förträffligt om du kunde peta in. IIS kan hostas på en vanlig XP burk om man inte har för stora krav.

Räcker IIS?

Tack Zaiman! Men räcker det med IIS för att hosta en asp.net applikation, eller behöver jag något mer program utöver det också?

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

IIS räcker inte. Du måste installera ramverket för .NET som jag beskrev.

Alltså IIS och visual webdeveloper express tex? Det är väl ett ramverket för .NET, eller? Skulle det funka?

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Ja och nej, när du installerar VWE så får du .NET framework på datorn, men om du till exempel vill förbereda en ny dator så ska du installera IIS och ladda hem .NET framework 1 eller 2 beroende på vilken verision av .NET du utvecklar i. På http://www.microsoft.com/technet/downloads/default.mspx kan du se länkar till olika verisioner av .NET framework tex

Och för att förtydliga: Visual Web Developer använder .NET FW - det är inte ett FW i sig! (FW=framework=ramverk...)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)