webForumDet fria alternativet

Utbildning .net

.NETur .NET

11 svar · 1 500 visningar · startad av Salamana

SalamanaMedlem sedan mars 2005158 inlägg

Har funderingar på att ge mig på .net och har några frågor gällande det!

Själv kör jag idag vanlig asp....vad rekomenderas då att gå över till i .net-språk??

Har läst en del artiklar gällande .net och kommit fram till att C#.net rekomederas starkt.

Ngn som vet ngn bra utbildning som dock ej är flera år men ändå bra??

Om man ska försöka sig på att lära sig .net hemma....ngn som har ngt tips på hur man ska gå tillväga??

Har läst "objektorienterad analys" men dock ej ngt objektorienterat språk.

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Som påpekas många gånger tidigare så för att man skall bli bra på .NET så bör man lära sig följande:

1. OOP alltså förstås sig på saker som objekt och classer och andra triviala saker i OOP
2. Lära sig syntaxen för ditt valda språk, c# rekomenderas varmt framför andra .net språk... Enkelt, rent och ändå möjlighet att köra unmanged kod (vilket du knappast någonsin kommer behöva :), men framför allt så är de flesta exempel i C#.
3. Lär dig frameworket i .net, det mesta som du behöver för att skriva dina program finns i frameworket, det gäller bara att lära sig hitta det och förstå skillnader mellan de olika alternativen som finns

1. Det finns massor med böcker inom OOP, ta en nybörjarbok, att lära sig OOP utan att programmera samtidigt (alltså utan att lära sig något OOP språk) är jättetråkigt och faktiskt inte speciellt givande...
2. Syntaxen för språket lär man sig genom alla möjliga böcker, ta en C# från grunden eller nått.
3. Frameworket, tja... Det lär man sig genom att koda, koda, koda, koda och åter koda, samt sno kod från andra och lära hur de har gjort....

Du behöver inte gå någon kurs för att lära dig .net men att införska en kopia av VS2005 är ett måste :).... Det går bra med express versionerna också, men inte sen om du vill göra lite större och mer avancerade grejer.. då blir det att surfa till internets mörka bakgårdar och rota i soptunnerna...

- M

inspiroMedlem sedan sep. 2005673 inlägg

Det går bra med express versionerna också, men inte sen om du vill göra lite större och mer avancerade grejer..

Så länge du arbetar ensam så räcker express väldigt långt! Vad är det du saknar?

inspiro skrev:

Så länge du arbetar ensam så räcker express väldigt långt!

Nu hänger jag inte med... Kan du inte använda något versionssystem på dina filer om du använder express? Det har ju knappast med programmet att göra... Om det sedan inte är integrerat eller ej är en annan sak, du kan ju använda versionssystemet mot filerna direkt och där med jobba flera mot samma projekt.

inspiro skrev:

Vad är det du saknar?

Allt det som jag får när jag betalar :). Skämt och sidor, har inte så bra koll på vad som finns och inte finns i express versionerna, men bara tanken på att det finns olika express verisoner för de olika språken (c# och VB) samt att det finns en annan för att utveckla till ASP verkar jobbigt... men som sagt jag kan ha fel...

- M

sortingMedlem sedan juni 200511 inlägg

Jag har aldrig suttit och jobbat i Visual Studio 2005 (Betalversionen), men jag tycker inte att det behövs i nuläget då jag klarar mig fint med Visual Web Developer och Visal C# Express.

Skämt och sidor, har inte så bra koll på vad som finns och inte finns i express versionerna, men bara tanken på att det finns olika express verisoner för de olika språken (c# och VB) samt att det finns en annan för att utveckla till ASP verkar jobbigt

Så länge man bara skriver win apps och asp i C# så är det absolut inte jobbigt, kan dock tänka mig att det blir lite jobbigt ifall man skriver i vb och c++ eller i nått av det andra .net-språken med.

sorting skrev:

Så länge man bara skriver win apps och asp i C# så är det absolut inte jobbigt

Kan du sitta och skriva webservices i Visual C# Express eller måste du göra det i Web Developer. För i de projekten som jag oftas jobbar i så skriver man både WinApps och WebServices för denna App att prata med, och då behöva ha igång 2 olika utvecklingsverktyg blir jobbigt när man skall börja debuga vad som händer när man kör sitt program...

- M

Gladh skrev:

Kan du sitta och skriva webservices i Visual C# Express eller måste du göra det i Web Developer. För i de projekten som jag oftas jobbar i så skriver man både WinApps och WebServices för denna App att prata med, och då behöva ha igång 2 olika utvecklingsverktyg blir jobbigt när man skall börja debuga vad som händer när man kör sitt program...
- M

Web developer och visual c# express är väl ett och samma program? Du kan bygga och debugga webservices (finns tom färdiga templates). Du har full intellisense, code behind-arkitekturen... ja i princip samma upplägg som i betalversionerna. Självklart är det avskalat, men som ensam utvecklare räcker det ju grymt bra! Går inte att jämföra med exempelvis web matrix... det här är ju visual studio, var väl tom tänkt att det skulle kosta pengar från början.

Gladh skrev:

Nu hänger jag inte med... Kan du inte använda något versionssystem på dina filer om du använder express? Det har ju knappast med programmet att göra... Om det sedan inte är integrerat eller ej är en annan sak, du kan ju använda versionssystemet mot filerna direkt och där med jobba flera mot samma projekt.
- M

Jo, det kanske går... men ska du utveckla i grupp så krävs det ju nästan att du använder source safe eller liknande där du kan låsa filerna, annars kommer man förr eller senare att skriva över varandras filer ändå. Men det kanske finns andra lösningar för detta, jag vet inte riktigt... men source safe går ju inte att använda i expressversionerna iaf.

inspiro skrev:

Web developer och visual c# express är väl ett och samma program?

Fråga inte mig, jag vet inte... Om man inte kan skriva WinApp och WebServices i samma utvecklingsvertyg så är det en nackdel när man skall debugga sin applikation.

inspiro skrev:

Jo, det kanske går... men ska du utveckla i grupp så krävs det ju nästan att du använder source safe eller liknande där du kan låsa filerna, annars kommer man förr eller senare att skriva över varandras filer ändå.

Du kan använda VSS utan att använda dig av något utvecklingsprogram.. Man kan skriva applikationer i notepad och låta VSS styra versionshanteringen så ingen kan skriva över din kod. Att VSS inte är integrerat i Express versionern är ju en nackdel, men det betyder inte att du inte kan använda VSS som versionsstyrningsprogram det blir bara lite mer komplicerat eftersom du först måste in i VSS och checka ut filen, sedan in i Express göra din ändringar och sedan tillbaka till VSS och checka in filen... jobbigt, men det går...

- M

Nej, du kan inte skriva en winapp (då måste du ha visual c# developer, så det var visst två olika program). Men webservices går bra som sagt (det är väl lite i gränslandet mellan win och webb egentligen?). Och web developer klarar både vb och c#.

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/features/

Jag vet i alla fall många som blivit förvånade hur mycket som faktiskt finns med i express-versionerna. Villkoren är fövånansvärt frikostiga. Allt får användas fritt, även kommersiellt. Och sql-serve express är ju i princip hela deras server-programvara med begränsningen 1 processor, en gig ram 4 gig diskutrymme tror jag. Räcker ganska långt faktiskt så länge vi pratar normala webbar. Visst är det strippat på program som analyzern och liknande, det är light... men i jämförelse med webmatrix och msde (eller vad deras gamla fria databs hette) så är det ju både två och tre steg framåt!

inspiro skrev:

men i jämförelse med webmatrix och msde (eller vad deras gamla fria databs hette) så är det ju både två och tre steg framåt!

Helt klart ett riktigt bra steg. MSDE var också schysst förutom sin begränsning i antal samtidiga operationer (tror det var 5 stycken).

Det som man saknar i SQL Express är väl en riktigt bra manager, det finns lite olika att ladda ner från nätet grattis, men den som följer med SQL 2005 tycker jag är rätt schysst, även om jag bara skrapat lite på ytan...

- M

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Jag har upplevt SQL 2005 hanteraren som väldigt seg, annars tycker jag den är väldigt bra rent funktionallitetsvis och är mycket trevlig att arbeta i.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)