webForumDet fria alternativet

Fel funktion körs vid entertryck!

.NET

4 svar · 482 visningar · startad av inspiro

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg
Frågan#1

Har ett sökformulär (textbox). Problemet är att om man trycker enter i den rutan så körs fel funktion! Kan man styra det på nåt sätt!?

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Javisst :)
C#

this.Form.DefaultButton = this.Button1.UniqueID;
Medlem sedan sep. 2005673 inlägg

Aha, det där var ju himla smidigt! Fast då blir det fel om man trycker enter i en annan textbox... men jag gjorde så här istället:

//en dold knapp:
<asp:Button ID="EnterSearchB" style="display:none" runat="server" OnClick="EnterSearchB_Click"/>

// på textboxen:
onkeydown="if ((event.which && event.which == 13) || 
    (event.keyCode && event.keyCode == 13))
    {document.getElementById('ctl00_ContentPlaceHolder_EnterSearchB').click();return false;} 
    else return true;"

Frågan är bara om knappens id som av någon anledning är "'ctl00_ContentPlaceHolder_EnterSearchB" alltid kommer att ha detta id? Varför gör den om knappens id?

Medlem sedan jan. 200475 inlägg

Fungerar denna kod verkligen i FireFox?
För att komma runt det konstiga ID't kan du annars lägag till onkeypress koden från kodebehind där du även har tillgång till det egnererade ID't.
Typ: searchBox.Attributes.Add("onkeypress", "if blablabla " + button1.ClientID + "{blabla return false;}")

Tror iaf att det är ClientID som är det du söker men annars står det i info när du väljer medlemmen i listan.

Btw, jag är kanske ute och cyklar men keydown och keyup stöds väl bara av de senaste webbläsarna? onkeypress har jag för mig stöds längre tillbaks.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

knappens id renderas utav aspx-sidan, den får det efter hur den ner i strukturen renderas ut, utifrån och in. Tex har lägger du den i en placeholder får den även placeholdernamnet med i sitt id.

Onkeypress är bättre att använda

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)