webForumDet fria alternativet

Wilsons O/R Mapper

.NET

3 svar · 326 visningar · startad av maqe

Medlem sedan dec. 2003824 inlägg
Frågan#1

Jag tänkte bygga mig en egen webbplats och använda mig av masterpages samt wilsons or mapper för kommunikationen med databasen. Jag har gjort en enkel databasmodell "bifogad fil" som jag tror kommer fungera för mina behova till en början. Min fråga rör hur det är tänkt att man ska hantera objekten med or mappern. Om jag t.ex använder följande kod för att hämta en TblPage

TblPage page = (TblPage)Manager.Engine.GetObject(typeof(TblPage),1);

borde jag då inte få sida med id 1 samt ett object som innehåller en TblPageTemplates och en kollektion av TblTemplateElements som jag enkelt kan komma åt via mitt TblPage objekt eftersom jag har relationer i databasen. Som det är nu så måste jag gå via varje objekt för att nå vilka TblTemplateElements som finns på varje sida vilket känns fel?

Jag kan tillägga att jag använt mig av wilson or mapper helper för att generera mina klasser.

diagram.jpg
Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Hur ser dina klasser ut och hur ser mappningsfilen ut?

OFF TOPIC:

Jag kan leva med att man typprefixar sina tabeller med "tbl" (men helst inte), men låt inte det leva vidare in i dina klassnamn.

Medlem sedan dec. 2003824 inlägg

Här är mina klassfiler och mappningsfilen.

Det där med tbl håller jag med om och nu börjar faktiskt mina klassfiler med tbl men detta är ett test så jag skall förstå mig på hur det fungerar.

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Kan inte se något konkret fel, men jag har inte pillat så mycket med just Wilsons O/R-mapper (är mer en NHibernate:are).

Hur yttrar sig problemet?

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)