webForumDet fria alternativet

Prestanda och Reflection

3 svar · 305 visningar · startad av Nickemannen

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Någon som har tips på litteratur eller webbsidor om prestandan med reflection, jag vill veta lite när man skall undvika att använda reflection.
Satt och funderade lite på att man kan utveckla en DataMapper med väldigt lite kod med hjälp av Reflection men eftersom DataMappern antagligen är något som oftast används flitigt av applikationer så kanske man bör tänka om?

Jag har tänkt lite på detta och kommit fram till att DataTable/DataSet som finns inbyggt måste använda sig av Reflection i stor utsträckning när det gäller mappningen i DataAdaptern sålänge man inte kör typade DataTabeller men jag har en känsla av att den fortfarande använder sig av Reflection.

Detta kanske kan vara en fingervisning för dom som tycker att DataTable's är segt så kan det ju bero på bland annat att dom använder sig mycket av Reflection.

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Reflection ska användas sparsamt, för snabbt är det inte, men vissa saker blir svåra att lösa utan.

DataTables är tämligen komplexa och kan bli långsamma, men någon Reflection används knappast. Vad skulle det vara bra för? :)

emission skrev:

Reflection ska användas sparsamt, för snabbt är det inte, men vissa saker blir svåra att lösa utan.

DataTables är tämligen komplexa och kan bli långsamma, men någon Reflection används knappast. Vad skulle det vara bra för? :)

Det har du nog rätt i om man tänker efter.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)