webForumDet fria alternativet

lock(): scope/deadlock?

2 svar · 465 visningar · startad av Crypth

CrypthMedlem sedan nov. 200612 inlägg

Jag har en statisk klass där jag behöver thread safety, och därmed använder lock() för att få exklusiv tillgång till variabler i klassen. Jag har två frågor angående lock som jag inte kan hitta så mycket information om.

1. lock( typeof(klassnamn)) rekommenderas på ett antal ställen, men låser jag tillgång till alla variabler i klassen? lock(this) fungerar naturligtvis inte eftersom instansiering av en statisk klass inte är tillåtet. Kan jag skapa ett specifikt lås för en metod genom att använda mig av t:ex typeof(metodNr1_LåsObjekt) ?

2. Om jag låser tillgång till hela klassen kommer isåfall följande scenario skapa ett deadlock?

public static class klassnamn
{
  static klassnamn()
  {
    lock(typeof(klassnamn)) klassnamn.metod();
  }
  private static void metod()
  {
    lock(typeof(klassnamn)) //gör något;
  }
}

Hoppas jag är någotsånär tydlig i frågan. Rekommendationer, idéer någon?

emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg

Deadlock bör det inte bli, däremot bör man inte låsa på typeof(klassnamn), eller något annat som är publikt tillgängligt. Lås på en statisk medlemsvariabel i stället.

CrypthMedlem sedan nov. 200612 inlägg

Tack, jag fick det hela förklarat för mig ordenligt också. För att förtydliga låser man normalt sett bara det som behövs låsas, som du säger, t:ex en statisk medlemsvariabel om den ändras i en kritisk sektion.

Om många delar skall låsas skapar man i regel en för ändamålet specifik medlemsvariabel av t:ex typen object och låser på det när man ändrar något i en kritisk sektion.

129 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)