Jag tycker att man skall försöka undvika DataSet och DataTable's när man vet med sig att systemet skall kunna göra lite saker, är det bara presentation av data där ingen direkt förändring i datan krävs då tycker jag man kan använda DataTable & DataSets men annars använd O/R Mappers eller dylikt för jag anser att det blir svårt att hålla arkitekturen och applikationen objektbaserad vid användande av DataTable's.
Här under följer en bra länk, jag håller med författaren.
Top 10 Reasons Enterprise Architects Might Prefer Business Objects Over Datasets
Undvik DataSet och DataTable's
3 svar · 346 visningar · startad av Nickemannen
Ytterligare ett argument som inte nämns är testbarhet. Det är lättare att göra enhetstester med t.ex. NUnit för vanliga objekt än att bygga upp fejkade databasresultat.
spango skrev:
Ytterligare ett argument som inte nämns är testbarhet. Det är lättare att göra enhetstester med t.ex. NUnit för vanliga objekt än att bygga upp fejkade databasresultat.
Sant
Det går visserligen att ha en databas med fördefinerad testdata.
Var över i USA och jobbade i två omgångar på ett dotterbolag, jag kan säga att de älskar the microsoft way, var en shock för en skandinaviskt skolad utvecklare :) Att de använde datasets till allt och att de hela tiden sa "Wait, i have a quick fix for this!" var det mest utmärkande.