CreateObject, är det prestanda krävande? Jag har ett prog som skapar ett com-objekt ganska ofta, vid användarinteraktion. Ojektet gör sin uppgift i en funktion och sedan släpper jag det. Är det att föredra att skapa referensen en gång globalt och hålla det där, eller det kan kvitta?
Hur releasar man objectet på bästat sätt? Nu kör jag bara obj=nothying och låter net göra sitt. Finns det bättre sätt?
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Hur pass krävande instantieringen är är svårt att uttala sig om, utan att känna till vad komponenten utför.
Ta gärna en titt på Marshal.ReleaseComObject, för info om att släppa resurser.
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg
neversleep skrev:
Ojektet gör sin uppgift i en funktion och sedan släpper jag det. Är det att föredra att skapa referensen en gång globalt och hålla det där, eller det kan kvitta?
Ur ett rent prestanda perspektiv så är det bättre att skapa referensen en gång, speciellt eftersom det handlar om COM-objekt.
Men ur ett skalbarsperspektiv så är det inte alls säkert att det är att föredra att ha ett objekt som alla använder sig av.
Det är omöjligt att svara på vad som är bäst för oss som inte är insata i din kod eller miljö...
- M