mo:d:fiMedlem sedan jan. 200475 inlägg Hej!
Är det någon som lekt runt med ramverket Protoype och asp .net? Har hittat en riktigt skön filhanterare som heter Relay och baseras på bl.a. prototype och php vilken jag tänkte försöka porta till asp.net.
Först satt jag ett bra tag och klurade på hur jag skulle t ahand om de XMLHttpRequest's som prototype genererar när den vill ha data. Detta har jag preilimärlöst genom att kolla Request strängen i Page_Load funktionen om det är prototype som är upphovsman till post-back'en. Om det är prototype så skickar jag returdata med Response.Write(data) och kör sedan Response.End() för att avbryta sidladdningen. Detta verkar fungera ganska bra men när jag använder mig av Relay's funktioner senare så har jag problemet att nya element inte kan registreras som "barn" till de äldre elementen.
Så jag tänkte bara fråga om det är nån som har lekt runt med denna filhanterare och kanske kan säga om min metod för att ta hand om AJAX anropen är helt åt helvete. Nånting måste vara galet men efter att ha stirrat på koden och försökt hitta felet i 8 timmar så ä jag nog lite småblind.
Andreas
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Nej, det är en vanlig lösning, men ASPX-filer som ärver Page har mkt overhead - så om du byter till en ashx (Generic Handler) fil så blir det effektivare.
Har du möjligtvis en kopia på din omgjorda filhanterare som du kunnat skicka? Det hade varit riktigt roligt att pilla lite med den :).
mo:d:fiMedlem sedan jan. 200475 inlägg Men man har fortfarande kvar Page_Load funktionen och kan använda sig av Masterpage även om man kör .ashx fil?
Har ingen kopia just nu eftersom jag inte kommit så långt. Har problem med clientsidan då jag får annorlunda beteende på sidan beroende på om jag kör den lokalt med .net eller remote med php.
Den baseras i iaf på en SQL databas med virituel mappstruktur.
Alla användarens filer ligger i en och samma mapp på servern och har sitt databas id som filnamn.
Om jag lyckas få den funktionsduglig så skall jag posta den.
SebbeJMedlem sedan dec. 200471 inlägg Det finns redan ett färdigt ajaxramverk till asp.net som bygger på prototype... http://www.ajaxpro.info/ . Rekommenderar dock anthem.net framför detta.