webForumDet fria alternativet

prestanda skillnad

2 svar · 306 visningar · startad av hebbarus

hebbarusMedlem sedan jan. 200240 inlägg

Hej!

Jag har programmerat en del ASP tillsammans med MS Access som databas och ska nu bygga en större applikation som innehåller databas sökning och editering av minst 100 personer per dag inom mitt företag. Jämnfört med mina tidigare projekt kommer detta vara väldigt mer traffikerat och trycket på servern och databasen har ökat.

Min fråga. Jag har en server med ASP.NET och ASP och MS Access. Just nu kör jag med ASP och MS Access men hur mycket traffik klarar en Access databas? Jag har fått för mig att Access inte klarar så mkt... Behövs ett byte av databasservern?
Prestandamässigt ASP mot ASP.NET, tjänar jag på att byta till .NET? Vad jag förstår kan det eventuellt underlätta att byta till .NET då det verkar relativt enkelt att bygga databasapplikationer mm.

ha de,
Daniel

TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg

...editering av minst 100 personer per dag inom mitt företag

Det som spelar roll är hur många samtidiga användare som accessar databasen.
Det viktiga är att du alltid stänger dina databaskopplingar.
I .net så finns det bra hjälpredor för att slippa tänka på sådant.
En öppning/stänging av databasen kanske bara tar en ½ sekund men om det är tunga applikationer i en mix av många användare och en dåligt skriven kod så ändrar det ju läget drastiskt.

...tjänar jag på att byta till .NET?

Deffinitivt ja, om du använder funktionaliteten klokt. Använder cachfunktionerna osv.

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Du får en ganska stor prestand vinst med ASP.NET eftersom detta är redan kompilerade kod som exekveras jämfört med ASP som är interpretterande(tror jag det stavas) kod, det vill säga att sidan varje gång måste "kompileras" innan den kan exekveras.

Helt klart så skall du byta ut din Access databas, vill du inte köpa in en MS SQL Server så titta på MySQL eller MS SQL Server Express (gratis).

Om du även flyttar din applikation till en win2003 (IIS 6.0) så kommer du öka prestandan avsevärt med .NET.

Så jag prestanda mässigt så vinner du massor, men om den vinsten är relativt till arbetet som måste läggas ner, kan jag inte svara på.

Men en sak som är säker, skall du skriva om det i ASP.NET så skall du lära dig fäljande:

1. Objectorienterade programmering.
2. .NET FrameWork
3. ASP.NET

Så det är inte bara att skriva om det direkt från ASP till ASP.NET eftersom du säkert kommer försöka skriva din ASP.NET kod som du skrev din ASP kod, och då vinner du inte speciellt mycket...

Ett tips är att om du har <% %> i dina ASPX sidor någonstans så har du tänkt fel. Du skall endast ha <asp:xxxxx /> kontroller som använder sig av event i din codebehind-filer.

- M

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)