webForumDet fria alternativet

Drag and drop jpeg filer

.NET

15 svar · 988 visningar · startad av Snakes

Medlem sedan okt. 2004392 inlägg
Frågan#1

Tja!

Jag är jätte ny med ASP.NET och kan nästan ingenting, men jag ska ta en 6 timmars kurs för lära mig grunderna.

I alla fall, det jag vill ha är ett område där man kan dra in en eller flera jpeg filer. När man är klar så trycker man på OK och då sparar den informationen i en databas.

Jag kan göra databaskopplingen och resten själv, vill bara ha hjälp med drag and drop funktionen!

Som sagt, jag är ny så var så hjälpsamma som möjligt, korta svar hjälper ej.
Tack i förhand!

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Drag and drop funktionen hör inte hemma i ASP.NET utan något som sker på klientsidan så där får du söka hjälp i Javascript / D-HTML / CSS forum.

Sedan hur är det tänkt med din Drag and Drop, finns filerna redan på servern så de kan visas på websidan eller är det tänk att du skall kunna göra en drag and drop funktion från din egen dator till websidan som sedan spara ner dessa filer på servern.

Om det är det är det första du tänker på så går det men blir inte jätteenkelt att implementera. Om det är det andra du tänker på så skulle jag nog råda dig att tänka om, speciellt med din kunskapsnivå inom ASP.NET. Samt att jag har svårt att se någon bra lösning (om det ens finns någon) på hur du skall få en bild från din dator att kunna kopieras till HTML sidan.

- M

Det är andra altenativet.

Jag håller med för fullt! Det går inte, en applet krävs. Så du är säker att såna applets inte finns inom ASP.NET?

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Jag tror att du måste bygga en active-x komponent för detta, typ en så här:
http://fileup.softartisans.com/fileup-231.aspx
(enlig beskrivningen så stödjer den drag n drop)

Jag har också letat efter en sån funktion som du vill ha där man kan ladda upp filer genom drag n drop men har än så länge gått bet. :(

Jag håller med för fullt! Det går inte, en applet krävs. Så du är säker att såna applets inte finns inom ASP.NET?

Om du vill göra det med .NET så kräver det att det finns .NET installerat på klientmaskinen och alla klient OS stödjer inte .NET vilket gör lösning ganska värdelös om du inte har styr på vilka som skall använda site, så fall finns det enkla lösningar som smart-clients / click-once deployment.

- M

doggelito tack för ditt svar, men det var inte det jag sökte efter.
Det där var en module som gör det möjligt att ladda upp filer! Inget mer.

Gladh, jag vet att det ska funka och .NET finns installerat på en hel del datorer då den finns med i Windows Update, men iaf.

Jag vet att ingenting är omöjligt och just detta är definitivt möjligt. Så jag ska söka efter applets på nätet, all hjälp uppskattas.

snakes skrev:

.NET finns installerat på en hel del datorer då den finns med i Windows Update, men iaf.

Ja om man kör win XP, 2000 och 2003, övriga OS kan du räkna bort eftersom .NET inte stöds på dessa. Har även hört att .NET 1.0/1.1 inte kommer fungerar speciellt bra på Vista.

Så du gör nog rätt i att söka reda på en Java-applet (eller skriva själv) då det lär vara din bästa lösning. Om det inte går med Flash och liknande, det har jag ingen anning om...

- M

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Snakes skrev:

Jag vet att ingenting är omöjligt och just detta är definitivt möjligt. Så jag ska söka efter applets på nätet, all hjälp uppskattas.

Det finns massor!

http://www.google.com/search?q=java+upload+applet+drag&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Detta ska gå att fixa med bara javascript. Jag har använt mig av en typ av HTML textarea (man använder alltså ett Javascript tillsammans med textarean, så man gör i detta forum när man postar) Den HTML textarean jag använde, fixade drag and drop. Bilden visas i textarean, fast sökvägen finns i "texten". Detta borde gå att ändra lite och använda till det du ska ha. Misstänker dock att det bara funkar i IE.

I mitt fall så har jag en "bildbank" på webbservern, och bilderna visas bredvid formuläret i en IFRAME. När jag drar bilderna från bildbanken så hamnar bilden i textarean, med WYSIWYG. När formuläret postas, så skickas formulärdatan som en vanlig textarea, fast bilden sökväg följer med som en IMG tagg. Därför funkar detta perfekt i mitt fall, eftersom bildens sökväg stämmer med bildbanken på servern. I mitt fall så lagrar jag detta textinnehåll i en databas (för nyhetsartiklar med bild)

Kolla in på https://www.interactivetools.com, det är den jag använder (vet dock inte om dom fortfarande har den)

Med JavaScript-kunskaper borde du kunna använda dig av detta

RED:
Verkar inte som Interactive tools har detta JavaScript längre, men det finns en uppsjö av andra. Sök på WYSIWYG html textarea

Om bilderna redan ligger på servern så är den dylik lösning väldigt bra, men en lösning som gör det möjligt att ladda upp filer från klienten med drag and drop kräver någon form av Java Applet/ActiveX-kontroll. Med ren Javascript/DHTML är det, per definition, inte möjligt. Javascript har helt enkelt inte rätt att påverka vad som laddas upp. Det är en säkerhetsfråga.

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Det är därför jag använder mig av en bildbank. I mitt fall så visas bildbanken vid sidan om formuläret och med en möjlighet att ladda upp en bild till bildbanken. Fördelen med detta är att alla bilder finns på servern, och man kan hålla koll på vilka som används mm. Nu kanske det inte är detta som Snakes är ute efter, men i mitt fall är det en perfekt lösning som funkar utomordentligt bra.

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Toonster skrev:

Det är därför jag använder mig av en bildbank.

Och så gör nog 9 av 10.
Men tänk dig möjligheten att kunna dra en fil från skrivbordet rätt in i din bildbank!
Mer användarvänligt än så kan det inte bli! :)

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

nackdelen är att i de flesta fall när man försöker använda drag and drop så är bestämmer klienten sig för att den ska visa den bilen. skulle vara väldigt intressant om man kunde fånga upp detta i den aktuella webbsidan.

Det närmaste jag har kommit är att man dra och släpper filen i ett input-fält som normalt används för att leta upp filen men detta går nog normalt inte utan jag hade ett program som tydligen inte uppförde sig som det skulle. Jag hade gjort något fel i det programmet jag drog den ifrån så den skickade bara filens sökväg som ren text.

Visst kan man nog åstadkomma drag och släpp in på sidan, men det går inte att få en sådan funktion att även ladda upp filen.

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

http://www.radinks.com/upload/applet.php

Här är en som verkar gratis. Kostar 390 spänn att köpa för fler funktioner.

Tack så mycket till er som svarat! Jag ska undersöka länkarna jag fick och försöka hitta ett slutgitligt svar/lösning.

EDIT: Angående denna länk: http://www.radinks.com/upload/applet.php den funkar exakt som jag vill ha den, men jag behöver källkoden eller en som är lite mer användarvänlig och lite finare, för den där är ju otroligt ful.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)