webForumDet fria alternativet

Sidan otroligt seg!

.NET

3 svar · 353 visningar · startad av thevice

Medlem sedan dec. 2005198 inlägg
Frågan#1

Hej!

Köpte en sida för lite mer än en vecka sen. Har gott igenom all kod och enligt mig är det inga större fel på den.
Den ända problemet är att sidan är otroligt seg!

Så mina frågor är:

1. I web.configen så har jag taggen <compilation debug="True" /> kan det vara det som slöar ner sidan? Är det bättre att setta debug="True" i dem filerna som det behövs i istället?

2. Det är en massa .vb filer. Går sidan snabbare om jag lägger ihopp alla till en DLL?

Det kanske inte är så lätt för er att svara på vad felet är utan kod. Men cachas sidan automatsikt eller måste jag lägga till någon extra kod snutt för det ska fungera?

Sidan är gjord i VB, blir det snabbare om jag gör om det till C#? Eller har det någon betydelse?

Jag använder MySQL som databas, coh jag använder inte odbc utan något som heter "MySql.Data.dll" (Filen som finns i bin mappen). Finns det någon chans att det går snabbare om jag börjar använda odbc istället?

Jag är snart klar med sidan och vill fixa så den inte är så fruktansvärt seg. ta

Tack på förhand!

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

1. Du kommer nog inte märka själv att sidan går fortare om du skiftar Debug till False, men det ger en lite prestanda ökning när många besökare är på siten eftersom .net slipper ladda in en massa debug information när sidan skall köras. debug "skall" alltid vara = false i produktions miljöer.

2. Dessa kompileras till en dll när sidan körs första gången, du kan dock välja att kompilera ditt projekt innan du lägger upp det. Då kommer första besökaren slippa denna prestanda hit som blir när siten måste kompileras första gången siten efterfrågas.

3. Nej sidan cachas inte automatiskt, det är du som själv måste bestämma vad som skall cahcas och hur länge.

4. Nej sidan blir inte snabbare över att skriva om det i C# istället för VB, eftersom båda språken genererar nästa exakt samma IL kod..

5. Vet inget om MySQL så det kan jag inte hjälpa dig med. Men det finns en utmärkt Trace funktion i ASP.NET som du kan slå på i din web.config och där se exakt hur lång tid sidan tar att genereras. Där kan du sedan hitta flaskhalsarna i din kod och fokusera på de och se om du kan göra dessa snabbare.

http://msdn.microsoft.com/practices/apptype/webapps/default.aspx?pull=/library/en-us/dnpag/html/scalenet.asp

Den sida berättar om "best practise" för att öka prestanda och skalbarhet för .NET Applikationer och Websites.

- M

Medlem sedan dec. 2005198 inlägg

Tack för svaren!

2. Jasså gör den? Det viste jag faktist inte. Men jag försökte iaf kompilera alla min .vb filer till en .dll men det gick inte. I loggen så finns det en massa felmedelanden men alla är på samma sida och handlar om inprincip samma sak. Första felmeddelandet:

C:\Documents and Settings\Micke\Mina dokument\Visual Studio 2005\WebSites\ community\app\CodeBeside\viponline.aspx.vb(152) : error BC30002: Type 'Panel' is not defined. CType(e.Item.FindControl("pnlPicMostClubs"), Panel).Visible= False

osv. Det är en massa felmeddelanden som jag inte förstår vad jag ska göra för att fixa dem. Kanske det är det som knölar?

3. Hur gör jag för att fixa det då?

5. Hur slår jag på den?

Du får ursäkta alla idiot frågor men är ny på den här delen i .NET. Min sidor förut har varit i C# och inte speciellt avancerade.
Ska kolla på sidan.

EDIT

Glömde säga det också att i nästan alla Page_Load så är dem understrukna med grön stil i Visual Web Developer och om man tar musen över står det:

sub 'Page_Load' shadows an overloadable member declared in the base class 'BasePageClass'. If you want to overload the base method, this method must be declared 'Overloads'.

Vad menas med det?

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg
  1. Visa kod
  2. http://quickstarts.asp.net/QuickStartv20/aspnet/doc/caching/default.aspx
  3. Nä, jag använder bara MySQL som det är nu, och det är MySQL-företagets egen connector, som är den snabbaste. Mycket snabbare än ODBC eftersom den slipper allt overhead som ODBC för med sig.

Trace: http://quickstarts.asp.net/QuickStartv20/aspnet/doc/monitoring/pagetrace.aspx

299 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
169 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)