webForumDet fria alternativet

Allt detta javascriptande i ASP.net...

2 svar · 344 visningar · startad av Travoni

TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg

...är ju ett aber för SEO.

Rätta mig om jag har fel: Det skapas en "massa" javascript för att tex. visa en disablead asp:label med onclick på en knapp/linkbutton för att submitta ett formulär som i sin tur via ex. viewstaten talar om att labeln skall visas, osv.
Det gäller ju även pagingen i ex. gridview'n och i andra kontroller också.

Detta är ju i SEO-synpunkt en mardröm, det finns ju inte en indexeringsrobot i hela världen som submittar några formulär via ett javascript, eller?

Kontenta: Finns det inget "system"/metod för att göra samma sak, men använda querystrings i stället, som i alla fall roboten följer?

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det finns inget som hindrar att du använder querystrings för att styra sidan...

<a href="sidan.aspx?showlabel=yes">Visa!</a>

...och visst skulle mun kunna göra en habravink med en egen kontroll..

<a:labelenabler linktext="Visa!" labeltoenable="lblArne">

Men, man tappar viewstate (allt utom självpersistande kontroller går dock att rädda om man väljer att lagra viewstate i något annat än formuläret) om man går via en GET, så det är ju inte heltajt.

Man bör helt enkelt inte göra sidor som är beroende av javascript och/eller postbacks för navigering och innehållsvisning, om man också bryr sig om SEO.

Möjligtvis kan man göra en logik där man visar navigation och innehåll på ett annorlunda sätt om man identifierar webbläsaren som en sökrobot.

TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg

mmm... tänkte väl att jag skulle få ett liknande svar.
Är det formulär det handlar om så tycker jag att buttons och js är 100% befogat, annars så vill jag ha något annat.

Får jobba på en lösning. Tack.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)