webForumDet fria alternativet

Arkitekturtankar

.NETur .NET

0 svar · 210 visningar · startad av Nickemannen

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Nu är det dags att snacka lite arkitektur igen tycker jag.

Jag har suttit och funderat lite och surfat på nätet lite för att hitta bra arkitekturer för .NET och hur man enklast skall införa användandet av DataSets så smidigt som möjligt.

Det jag funderat över är när man har en Ms Sql databas som backend.

Hur skall man tänka när man vill använda DataSet's rakt igenom, när man vill kunna använda funktionalliteten i DataAdaptern fullt ut med update osv?

Skall man då ha
Presentationslager
Affärslager
Datalager

Skall man då skapa en DataLagerklass för varje DataSet man vill hämta ut och sedan ta upp detta via affärslagret till presentationslagret och på det sättet spara DataSetet's DataAdapter i DataLager klassen?

Sedan slog det mig att av olika anledningar att man kanske vill ha datan i objekt av olika praktiska skäl, skall man då ha ett Data Access Layer under och vid sidan om av Datalagret så att Affärslagret kan välja att använda sig av objektet direkt eller läsa in ett dataset som har sin datakälla från Data Access Lagret eller om man skall ha objekten i datalagret och ha ett såkallat "DataSetlager" som ligger på samma nivå samt även ovanför datalagret där datasetlagret har DataLagret som datakälla?
De senare funderingar skapar ju genast mer jobb när man måste sköta sparningen och hämtningen av data med ett helt extra lager dvs Data Access Layer.

Det som hade varit guld är ju om man kan hitta en sida med lite olika prototyper på användbara arkitekturer som bygger helt på användadet av DataSets eller en blandning.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)