Är ny i .NET och undrar hur man får tag på ett api från en dll fil?
Säg att jag har en .dll fil som heter tex. out.dll och den finns registrerad i datorn.
Nu vill jag nyttja de saker som out.dll innehåller. Hur får jag in det i ett vb.net projekt? Har letat lite på google men är nog inte riktigt med.
Har just nu VS2005 som verktyg. Har provat med att i projektet högerklicka och försöka referera till .dll filen men det går inte.
Assembly.LoadFile om det är .net. Är det com+ exempelvis använd interop (just google), men wrappa dem gärna runt en egen .net assembly och ladda sedan den.
Du kan ju lika väl göra det med vb.net, googla på vb.net dll interop så borde du hitta en hel del :) Men jag rekommenderar att du lär dig c#, rena och vackrare kod, och vissa skillnader från vb.net i unmanaged code
Kan inte det skapa onödigt stora assemblys, sen tar väll inte tlbimp och konverterar alla icke stödda datatyper till intptr, vilket inte gör det typsäkert
Assemblyns storlek är knappast något problem. Icke stödda datatyper är ett problem, det är riktigt, men det är ju inte säkert att man råkar på sådana (och ibland kan man komma åt problemet genom att modifiera RCW:n med ildasm/ilasm)