Alltså, jag har ett litet projekt som är en gigantisk sida i princip. Har en massa inställningssidor för att spara och ställa in programmet, sedan skapas en order på den här otroligt stora sidan på ca 4000 rader kod.
Upptäckte att delar av den går lite segt och eftersom version 1 är färdig har jag börjat fundera på version 2.
Finns det något att vinna prestanda mässigt på att använda sig av dataset på den stora sidan för att minska ner antalet anrop mot server. Så fort jag ändrar någonstans på sidan så ska det laddas om lite överallt och beräknas och sparas och ladda lite någon annan stanns.
Atlas är ju definitivt något jag ska använda mig av i nästa version. Då kan jag ju bara ladda de delar som behövs från en början. och sedan ladda lite till allt eftersom användaren gör val.
Men som sagt, hur skulle man nyttja ett dataset på bästa sätt?
Ett dataset är ju inte precis resurssnål den heller. Rent spontant så känns hela din sida galet tung, varför är den så stor överhuvudtaget? Går det inte att dela upp den på något sätt? Hur ser dina SP:s ut, går det inte att få ned antalet anrop genom att göra dem smartare och mer exakta!?
Är det bara massa inställningar är verkligen en databas det bästa valet, varför inte spara ner det i objekt och spara med serialisering eller lagra det i application[].
Ett dataset är ju inte precis resurssnål den heller. Rent spontant så känns hela din sida galet tung, varför är den så stor överhuvudtaget? Går det inte att dela upp den på något sätt? Hur ser dina SP:s ut, går det inte att få ned antalet anrop genom att göra dem smartare och mer exakta!?
4000 rader kod? Samma assembly, samma klass???
Tyvärr går det nog inte minska ner antalet rader med kod så mycket. Det är ju ett orderläggnings system. Alla de andra sidorna är bara där för att ge inställningar till den här sidan där man skapar ordern.
Nickemannen skrev:
Är det bara massa inställningar är verkligen en databas det bästa valet, varför inte spara ner det i objekt och spara med serialisering eller lagra det i application[].
Jag förstår vart åt du menar, har ingen direkt erfarenhet på det området, men det känns inte som om det skulle spela så stor roll på prestandan. Prestandan i dagsläget är helt ok. Alla raderna med kod körs ju inte vid varje anrop.
Min fundering var mest på framtiden när får lite fler kunder.
Känns som det är glömt ett "inte" i den meningen. Prestandardmässigt om man ska ladda in en mängd inställningar, antingen att göra det från en databas eller serialisera från xml så är det nog ingen störra skillnad. Personligen skulle jag använda mig av xml och serialisera en klass, mest för enkelheten.
Vad är det som är 4000 rader, hela applikationen eller antalet rader SP? (eller något annat?)
Why don't you use NHibernate to persist your objects, saving them to the database when the order is committed? Then you wouldn't have to make calls to the database for just a small change, but could rather just work with the objects in RAM memory... That ought to speed it up a bit?
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25