webForumDet fria alternativet

Inloggning 2.0

.NETur .NET

10 svar · 634 visningar · startad av Andreas L

Andreas LMedlem sedan sep. 2000215 inlägg

Hej!

Har för övnings skull slängt ihop en websida med lite blandade funktioner. När jag publicerar siten lokalt så kan jag inte längre logga in. Alla andra databasrelaterade funktioner fungerar dock.

Vad är problemet?

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Vad får du för fel?

Mja... felet blir helt enkelt att lösenord och användarnamn inte accepteras. Provar jag att köra ifrån visual web dev. express så fungerar allt som det ska, men så fort jag publicerar det så går det inte att logga in.
Jag hittade en förklaring till det på nätet, men det gällde version 1, och skulle tydligen inte heller vara aktuellt i 2.0. (hade att göra med namn på applikationen i webconfig)

Samma sak händer om jag gör en helt ny sida, bara lägger till en user och en roll.

fungerar när jag kör det via programmet, men när jag lägger det i en annan mapp så kan jag inte logga in.

En hint, kanske kan vara att om jag försöker lägga till användare så får jag ett felmeddelande om att databasen är skrivskyddad....
Någon ide?

antipentAMedlem sedan maj 2006296 inlägg

Du kanske har databasen öppen i nåt program?

mo:d:fiMedlem sedan jan. 200475 inlägg

Har ett liknande problem.

Har snickrat på en sida ett tag nu där jag använder .NET 2.0's inbyggda membershipfunktioner men har länka om det till att använda en MS SQL 2005 DB. Registreringen är gjord i we.config filen osv och jag har använt verktyget för att registrera rätt tabeller i databsen osv. Allt enligt 4guysfromrolla.com
När jag kör allting lokalt fungerar allting fin fint men när jag lagt upp den på nätet kan jag inte längre logga in. De användare som jag registrerat tidigare och vet ligger i databasen fungerar inte längre.

Summa sumarum:

En användare som ligger i databasen och är skapad lokalt går att logga in med lokalt men ej därifrån sidan är publicerad.
Skapar man en användare därifrån sidan är publicerad blir det först fel för att den inte hittar Rolen som jag manuellt lägger in användaren i efter den skapats. Men det går nu att logga in användandes denna användare.

Den användaren som nu skapats därifrån sidan är publicerad ligger sparad i databasen men man kan ej logga in med det kontot lokalt.

Hur i hela världen löser man detta problem? databasen är ju den samma och båda "versionerna" använder den ju. Och hur kan man skapa roller så att de även fungerar på den publicerade "versionen"?

Update!

Efter lite rotandes i databasen har jag nu upptäckt att det ä olika application id på de användare som skapats lokalt respektive publicerat. Borde man inte kunna ha samma application id på båda "versionerna"?

Efter lite efterforskning så verkar det dels finnas en inbyggt bugg i sqlserverExpress, och visualstudio beta2, som gör att databasen blir skrivskyddad vid deployment. Det går visst att fixa, men är lite omständigt.

Sen så har det att göra med applicationName, om det inte stämmer med den nya platsen så fungerar det heller inte att logga in. Detta kan tydligen justeras i webconfig-filen.

Tror jag försöker med sql-server och skippar expressversionen. Kanske är enklast..

mo:d:fiMedlem sedan jan. 200475 inlägg

OK.

Kör Visual Studio 2005 samt MS SQL 2005 så de problemen har jag inte iaf.
Skicka gärna ett meddelande med hur du löst Aplication ID i web.config filen.

DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg

fick dock ingen ordning med att databasen var skrivskyddad (sql express) trots en massa letande. Verkar dock ha fått igång sql server och där fungerar det fint med inloggning etc.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)