webForumDet fria alternativet

Linkbutton 2.0

4 svar · 564 visningar · startad av Andreas L

Andreas LMedlem sedan sep. 2000215 inlägg

Det går ju förståss att skicka variabler i url:n med vanlig html, och blanda in lite asp.net-kod.

Jag var dock inne på att använda Linkbutton, för att gå från en sida till en annan och sedan skicka med (och ta emot) ett önskat värde(id).
typ:
<asp:LinkButton runat="server" Text="text" PostBackUrl="sida.aspx?uid='<%# Eval("fid") %>'" ></asp:LinkButton>

men jag får meddelande om att "server tag is not well formed".
Vad gör jag för fel, och hur bör jag gå tillväga för att skicka med ett värde till en annan sida, via en länk i en listview?

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Jag brukar aldrig använda mig av dessa hemska <%#%> tags. Det finns utmärkta event för att lösa detta på i din code-behind fil där din logik bör ligga.

Här kommer en lösning för en linkbutton

.aspx

<asp:LinkButton ID="LinkButton1" runat="server" Text="text" OnPreRender="linkBtnPreRender" ></asp:LinkButton>

.cs

protected void linkBtnPreRender(object sender, EventArgs e)
    {
        ((LinkButton)sender).PostBackUrl = "sida.aspx?id=" + Fid;
    }

- M

Andreas LMedlem sedan sep. 2000215 inlägg

Tack Gladh!

Det ser tjusigt ut! Jag vill ju gärna göra på "rätt" sätt, när jag ändå håller på och lär mig.

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

En Annan lösning är följande protected void linkBtnClick(object sender, EventArgs e)

<asp:LinkButton ID="LinkButton1" runat="server" Text="text" OnPreRender="linkBtnPreRender" ></asp:LinkButton>

Och

Sub linkBtnClick(sender as object, e as eventargs) handles linkBtn1.Click
       Response.Redirect("sida.aspx?id=" & Fid") 
    End Sub

Du bör däkert titta på gladhs exempel dock, tror han är strået vassare än mig än så länge ;)

freguzMedlem sedan feb. 2005280 inlägg

Andreas L skrev:

<asp:LinkButton runat="server" Text="text" PostBackUrl="sida.aspx?uid='<%# Eval("fid") %>'" ></asp:LinkButton>

Du får nog ta bort enkelfnuttarna i urlen så ska det nog gå bra

angående "rätt" och "fel" tillvägagångsätt så är det väl omständigheterna som får vara lite avgörande i fallet.

Jag kan ofta tycka att det kan vara smutt att kunna editera en sidas logik (i aspx sidan alltså) on the fly och då är det skönt att inte allt ligger i code behind. Tex om man inte sitter med proj och kan bygga det i VS så är man glad att man kan göra en hel del bara med att komma åt aspx sidan via ftp.

173 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
171 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)