webForumDet fria alternativet

Olika rendering

5 svar · 291 visningar · startad av Josef

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Har gjort ett antal små webbapplikationer för mobiltelefoner.
Två väldigt enkla och en lite mer avancerad med inloggning etc.

Problemet är följande, sidorna renderas otroligt olika beroende på klienttelefon (vilket inte är så konstigt). På vissa telefoner fungerar t ex inte postbacks, medans det fungerar klockrent på andra.

Platformen är 2.0 och alla kontroller är mobil-kontroller. Måste jag arbeta bort postback-konceptet tror ni? :(

Hoppas på många svar! ;)

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Nu har jag aldrig jobbat med mobil-kontroller, men att postbacks inte skulle fungerar låter väldigt märkligt, som jag kan se det så kan det finnas en anledningar till att postbacksen inte fungerar.

- Du kan inte använda dig av javascript, en postback kallar ju på en javascript funktion som sedan gör en request till sig själv.

Annars ser jag ingen som helst anledning till att det inte skall fungera, har du tittat på hur "html.koden" ser ut i de olika telefonerna och jämfört dem och sett om det är någon skillnad?

- M

Vet inte hur man skulle kunna se källkoden på en mobiltelefon... För jag antar att det är det du menar?

Provade på en SE (ganska ny modell). Sidorna såg helt normala ut vid första sidladdningen men sedan vid postback fick man bara ett felmeddelande. Och jag vet att det inte är något fel på sidorna i sig.

Kom på att det kan vara så att jag använder en "vanlig" web.config, får prova att byta ut den mot en mobil web.config istället och se om det fungerar bättre.

En mobile web.config fungerade inte bättre än en "vanlig". :(

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Mina vänner som jobbar på ett företag som utvecklar mjukvara till mobiltelefoner sitter i en testmiljö där de kör ett program som emulerar många olika telefon-os, borde väll finnas något liknande att få tag på

Ja, ett sådant har jag, men det kan ju inte tala om varför det inte fungerar. Bara att det inte gör det.

395 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
123 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
393 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)