Hej!
Jag har precis börjat lära mig asp.net (2.0) och försöker gå igenom de "vanligaste" delarna. Gillar alla möjligheter som gridview ger, men har ett litet problem, som jag ska försöka beskriva tydligt;
När jag i en gridview listar data ifrån en tabell(databas) så vill jag ju även kunna visa relaterad data ifrån andra tabeller. Ex. om jag i huvudtabellen lagrar ett "författarid"(sekundärnyckel) så vill jag ju visa själva "Författaren" i gridview.
Eftersom jag vill kunna editera direkt i G.V så kan jag inte plocka med data ur relaterade tabeller när jag skapar datakällan, utan får nöja mig med en tabell. Det har dock gått bra att anpassa kolumnerna i gridviewn så att jag får dropdownmenyer(med data ur relaterade tabeller) i editläget, och så långt är allt ok.
MEN, jag vill ju även i gridviewens normalläge visa "Författare" och inte bara det relaterade id som finns i huvudtabellen. Jag kan lösa detta genom att lägga in en dropdownmeny(precis som i editmode), men... jag vill ju bara ha en textbox, eller label.
Går detta att lösa på ett enkelt sätt? Problemet är alltså att jag vill ha vanliga labels eller textrutor i gridviewn när jag visar data ifrån relaterade tabeller.
...hoppas på svar!