webForumDet fria alternativet

Problem hitta textbox i datagrid....

3 svar · 368 visningar · startad av CatZ

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Jag blir tokig, stångade min panna blodig hela eftermiddagen igår och det verkar inte vara någon ljusning idag. Har en textbox i en edit template som jag vill sätta in i min databas men jag får upp att textboxen inte har något värde hela tiden...

<asp:TemplateColumn HeaderText="Tax Amount">
	<ItemTemplate>
		<asp:Label 
			id="lblTaxAmount" 
			runat="server" 
			Text='<%# Bind("Amount") %>'>
		</asp:Label>
	</ItemTemplate>
	<EditItemTemplate>
		<asp:TextBox 
			ID="tbTaxAmount" 
			runat="server" 
			Text='<%# Bind("Amount", "{0:C}") %>'>
		</asp:TextBox>
	</EditItemTemplate>
</asp:TemplateColumn>

Och sedan codebehind ser ut såhär:

Private Sub DataGrid1_UpdateCommand(ByVal source As Object, ByVal e As System.Web.UI.WebControls.DataGridCommandEventArgs) Handles DataGrid1.UpdateCommand
	myTaxTable.Item(e.Item.ItemIndex).Item("Code") = CType(e.Item.FindControl("Code"), TextBox).Text
	myTaxTable.Item(e.Item.ItemIndex).Item("Amount") = CType(e.Item.FindControl("tbTaxAmount"), TextBox).Text

' Return the grid to non edit mode
	Me.DataGrid1.EditItemIndex = -1
	BindGrid()
End Sub

Kan jag göra detta på något bättre sätt? Optimera koden? Det fungerar på en annan sida som ser precis likadan ut. Jag har bara kopierat funktioner osv från orginalet, inte själva sidan.

Igår innan jag gick hem testade jag att ta bort den där textboxen och lägga till en ny som hette TextBox1 och då fungerade det men idag när jag kom till jobbet så var det samma sak igen...

Rubriken är helt fel jag hittar textboxen men den är alltid tom på text trots att jag matar in massor i den... hur kommer det sig?

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Utan att kolla på koden - har du viewstate på?

Problemet löst!

Hade skrivet If Not page.IsPostBack istället för If Page.IsPostback.... så irriterande... två dagars arbete :bla

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)