webForumDet fria alternativet

vill inte binda datatrid

5 svar · 370 visningar · startad av neversleep

neversleepMedlem sedan okt. 2001230 inlägg

Datagrids binds automatiskt när man laddar en sida. Hur göra man för att undvika detta. Tex om man vill göra ett val innan griddet fylls med en massa data

mo:d:fiMedlem sedan jan. 200475 inlägg

Kör du med den inbyggda datasource funktionaliteten?
Annars om du anropar databasen själv borde du ju kunna göra i stort sett vad som helt innan du binder den till grid'en

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

neversleep skrev:

Datagrids binds automatiskt när man laddar en sida. Hur göra man för att undvika detta. Tex om man vill göra ett val innan griddet fylls med en massa data

Gör de verkligen? Jag har alltid fått köra dg.DataSource = data och dg.DataBind() men det är det du menar kanske?

neversleepMedlem sedan okt. 2001230 inlägg

jag kör med datasource..och då sker allting autmagiskt, och det vill jag inte

mo:d:fiMedlem sedan jan. 200475 inlägg

Om du kör utan datasource och istället hämtar allting från databasen till en SqlDataReader eller dyl. så binder du själv datan till datagriden. Så välj att inte ha någon datasource kopplad till datagriden och hämta all data till en DataReader och kör sedan:
datagrid1.DataSource = dataReader1;
datagrid1.DataBind();

efter att du gjort det du vill göra innan datan binds till griden.
det är det enklaste sättet jag vet eftersom man har nästan iaf
full koll på vad som binds tillkontrollen.

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Det finns hur många sätt som helst att binda data till en datagrid, du kan göra det med dataview, datatable osv osv.

Vill du verkligen vara anal och sköta datatyps konverteringar osv så sköter du detta i DataGrid_ItemDataBound () Handles DataGrid.ItemDataBound, du kan även komma åt vad som sker i dina datagrid kontroller när du gör en update eller går in i edit med DataGrid_UpdateCommand () Handles DataGrid.UpdateCommand, DataGrid_DeleteCommand() Handles DataGrid.DeleteCommand

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)