mo:d:fiMedlem sedan jan. 200475 inlägg Hej och hå!
Hela MS Membership grej håller på att konstant gäcka mig ibland.
Skrev en fin SP i MS SQL där jag skulle få ut en massa trevliga gästboksinlägg från databasen och då bland annat det UserID som användarna identifieras med.
Men det ville sig ju inte alls. Tog jag däremot bort alla hänvisningar till att returnera UserID funkade det klockrent. Så av någon konstig anledning fungerar inte mina eller de färdiga SP'arna så fort det skall returneras ett UserID.
Konstigt tycker jag och har varit tvungen att implementera ett userNumber
i min hemmasnickrade profil för att hålla isär användarna mer än med bara det username som är tillgängligt i User klassen.
finns det något smidigt sätt att kunna använda sig av UserID och inte bara username i koden man skriver. I dagsläget har jag bara använt User.Identity.name och skickat in detta i mina egna SP's men det känns lite värdelöst att först köra en query för att få fram UserID och sen köra den tänkta queryn med detta ID.
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Jag håller med dig, själv har jag dock också valt att hämta User.Identity.Name och använda mig av det. Har helt enkelt inte lyckats hitta någon vettigare lösning än.
mo:d:fiMedlem sedan jan. 200475 inlägg Surt sa räven, det verkar vara på sedvanligt MS manér.
Personligen så la jag ner hela Profile grejen oxå och har valt att implementera en egen users tabell där jag sparar matnyttig info samt ett userNumber som jag tänkte mig att jag skall använda som intern identifikation. Funderar på att lagra detta userNumber i Session efter lyckad inloggning för att slippa gräva runt med onödiga databasanrop osv...
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Problemet med sessions är då att de äter rätt mycket prestanda de med :)
mo:d:fiMedlem sedan jan. 200475 inlägg Sessions
MM det är nog möjligt, ,jag hade hoppats på att slippa göra ett databasanrop vid varje page_load bara för att få fram något så simpelt som ett userNumber men det verkar inte funktionera så bra.
Skrev till en rad i LoggedIn eventet efter det att en användare loggat in och la där:
Session.Add("userNumberInt", UserClass.getUserNumber(User.Identity.Name));
Och om jag kollar denna variabel med Session["userNumberInt"] så är den korrekt. Men när man sedan vidarebefodrats till nästa sida efter inloggningen och kollar i Session returnerar denna -1 helt plötsligt!