webForumDet fria alternativet

Programmeringsprojekt, idé?

.NETur .NET

9 svar · 1 098 visningar · startad av Smultron

SmultronMedlem sedan juli 2002423 inlägg

Behöver hjälp med inspiration, ska försöka mig på att göra något program i .NET och men vet inte vad. Behöver inte vara något nytt och fyndigt utan bara något som är bra och kanske kan vara kul att programmera.

Programmet ska använda minst 5 klasser, databas, polymorfism...

Någon som har någon idé eller förslag på program man kan göra?

cokMedlem sedan dec. 2005664 inlägg

Något som jag lärde mig mycket på i c# och .NET var att göra ett spaceinvader-spel. På köpet förutom dina krav så lärde jag mig en hel del om gdi+. Kanske lite overkill att koppla en databas till det ifs. Annars kan man kanske utveckla något slags program för att hantera skivsamlingar, filmer som man sett etc.

ghetuMedlem sedan juni 20062 inlägg

Tja.

Gissar att vi läser samma kurs (DVA015)...

Om jag inte kommer på något annat tror jag att jag ska försöka mig på att göra en kalender. Funktionaliteten får vara begränsad med tanke på projektets rinnga omfattning, men jag tror att man skall kunna få med de flesta kraven. Det som kommer att bli en utmaning är att jobba mot en Access-databas, vilket jag inte gjort tidigare. Fast på en och en halv månad ska man väl kunna lära sig det...

Andra tips på saker som kan göras:

Dagbok / Gästbok
Forum
Index för CD-samlingen / Frimärkssamlingen, whatever...

Det finns nog mer att göra, men de här kom jag på precis. Vet du hur detaljerat han vill ha in projektbeskrivningen?

//Peter

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Träningsdagbok...

Texteditor med syntax highlighting för xhtml och css. Kan vara nice att ha en egen editor med även om det finns perfekta redan :)

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Läser själv en kurs just nu, första uppgiften var att göra ett blackjackspel där själva logiken låg i en assembly.
Kanske är något.

...

jabbalizerMedlem sedan jan. 2001229 inlägg

DVA015 =) Läser ni den på BTH eller? Jag gör det i alla fall.

Ska koda en variant på Paint tänkte jag.

ghetuMedlem sedan juni 20062 inlägg

Ja, jag läser den på BTH.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Att göra en kopia av ett välkänt program är ett mycket bra sätt att tackla ett case på.
Prova ett enklare spel först. Det är träning och resultat som gäller även inom denna värld.
Bra tips från cok Kör det.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)