Ett välkänt problem som jag inte hittar någon lösning på. På servern skapas en .ldb-fil som av vad jag förstår skrivskyddar filen pga att någon/något använder filen. Efter ett par timmar brukar skrivskyddet försvinna och jag kan ladda upp en ny, modifierad databas.
Jag har kontrollerat alla mina connections och de stängs efter användandet, så det är ingen sån som ligger öppen och spökar.
Jobbar mycket med Access (och vbscript), och har inte märkt detta problem. Har visserligen inte tittat på servern om ldb-filen skapas när man hämtar data, men tror knappast det, eftersom jag väldigt sällan ser en sådan fil på webbserver.
Lokalt när jag öppnar mdb-filen via Access sker det däremot alltid.
Bonusinformation:
En viktig sak att tänka på när man ftp:ar upp databasen är att inte besöka webbplatsen och använda databasen; då får man server-fel. Det kan man oftast lösa genom att lägga upp databasen igen, men ibland behövs en omstart av www-servicen. Stressande om filen är stor/långsam uppkoppling.
Konstigt nog gäller det endast för en själv, ev kollegor också (samma uppkoppling alltså) men de håller jag borta, så det har aldrig testats ordentligt.
Externa besökare utlöser alltså inte detta fel.
128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.02a0f7de