webForumDet fria alternativet

HEMSIDA

12 svar · 774 visningar · startad av haxx

haxxMedlem sedan maj 200654 inlägg

Hej,

Jag ska göra en hemsida och behöver goda råd. Hemsidan ska vara i asp.net men jag vet inte vad den ska ha mer. Jag ska ha en sida där man kan publicera mina artiklar och även lägga till avdelningarna som de ska ligga i. Jag vill också kunna redigera, flytta och ta bort dem. Jag ska ha en webbshop på 1 sida med produkter somjag ska sälja. Där kan man klicka på produkten och då kommer det upp ett nytt fönster med information om produkten och man fyller i hur många exemplar av produkten man vill ha och sedan ska besökaren bara kunna fylla i deras och företagets uppgifter. Jag är ganska ny i göra hemsidor världen (kan Dreamweaver men nu är det lite mer avancerat :p ) men innan har jag programmerat i Flash och ser detta som en utmaning. Jag tycket att det är väldigt svårt att välja eftersom det finns så mycket och olika bra på olika saker.

Svårt att förstå shoppen? Här är min inspirationskälla:
http://www.pointexpress.se/aaa_vit_bakgrund_om_foretaget/aaaa_shop.php

Det jag undrar över är vad jag ska ha för språk och för databas/-er. Finns det några bra hemsidor som kan hjälp en eller t.o.m. bra program för sådant.

Ge mig också så mycket tips som möjligt!

Med vänliga hälsningar
Martin, haxx

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

haxx skrev:

Det jag undrar över är vad jag ska ha för språk och för databas/-er. Finns det några bra hemsidor som kan hjälp en eller t.o.m. bra program för sådant.

Välkommen till wF! :bire

Språket verkar du ju redan ha bestämt dig för, ASP.NET.
Databasen bör du välja MS SQL, som jag anser vara bäst ihop med ASP.NET
För utvecklingen bör du ju ha Visual Studio för att programmera ASP.NET i.

Sidor och forum för att läsa mer om ASP.NET finns det ju många. Några länkar hittar du här. http://www.webforum.nu/showthread.php?t=60364

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Du kan liktväl köra .net connector med mysql, lite småbuggar men fungerar relativt smidigt.

Okej tack :bire

Föresten, kan man länka till vilken hemsida som hälst utan att be om lov eller är det olagligt?

antipentAMedlem sedan maj 2006296 inlägg

Vad man väljer för databas har att göra med vad man har för behov och vad man har för budget. MS SQL är förvisso väldigt trevlig, och .NET har optimerats för MS SQL, men det är också ett väldigt, väldigt DYRT alternativ när man ska skaffa hosting för det.

MySQL är ett billigt och väldigt bra alternativ. Version 5 är nästan i klass med MS SQL på de punkter jag är intresserad av.

Access har ingen säkerhet, men är billigt eller gratis.

MS SQL finns i express-version också, med begränsad funktionalitet. Har inte testat den själv, men det är en gratisdatabas som bör funka alldeles utmärkt för mindre projekt. Har ingen koll på vad som krävs av hosting för den dock.

ok

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

antipentA skrev:

....NET har optimerats för MS SQL, ...

På vilket sätt då? Menar du utvecklingsmiljön i visual studio eller?

P:

Nej, jag menar att Microsoft säger att de har optimerat .NET-språken för användning tillsammans med MS SQL. Exakt HUR de har optimerat vet inte jag, tyvärr.

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

antipenta skrev:

Nej, jag menar att Microsoft säger att de har optimerat .NET-språken för användning tillsammans med MS SQL. Exakt HUR de har optimerat vet inte jag, tyvärr.

Nja, man har inte optimerat .NET för att använda MS SQL, .NET är väldigt ointresserat av vilken datakälla som används, däremot så har MS optimerat sina ny kopplingar mot SQL (SqlConnection) och gjort så att de är betydligt bättre än att använda sig av OleDbConnection om man vill prata med en SQL Server, desutom har man i SQL 2005 och .NET 2.0 lagt till möjligheten att lyssna på event från SQL Server i från ditt .NET program. Man har dessutom i SQL 2005 lagt ner själv .NET Frameworken så mana kan skriva sin StoreProcedure i .NET kod om man vill det, vilket MS säger skall vara bra mycket snabbare än att skriva det i T-SQL...

- M

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Jag använder MySQL och ASP.Net 2.0 och då använder jag den här dll filen.

Gladh:

Hm... jag ser ju det där du precis skrev som att man har optimerat .NET för användning av MS SQL..

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Gladh skrev:

Man har dessutom i SQL 2005 lagt ner själv .NET Frameworken så mana kan skriva sin StoreProcedure i .NET kod om man vill det, vilket MS säger skall vara bra mycket snabbare än att skriva det i T-SQL...

- M

Nej, så är det inte riktigt. Vissa saker är bättre att göra i .NET, men en hel del kommer att exekvera snabbast i T-SQL.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)