webForumDet fria alternativet

Läsa MS Project databas med ASP.NET

.NET

0 svar · 304 visningar · startad av weedogt

Medlem sedan mars 200427 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag har följande problem som jag hoppas att någon känner igen:

Jag försöker använda ett enkelt ASP.NET script för att läsa in en Access databas i en DataSet. Skapar jag en databas själv i MS Access och använder koden nedan funkar det utmärkt.

Men filen jag egentligen vill läsa är en databas från MS Project (jag har bara sparat mitt projekt på MS Access format). När jag försöker läsa in databasen från MS Project avbtyts exekveringen på raden "cn.open()" och jag får detta fel:

"Det går inte att öppna filen 'c:\inetpub\wwwroot\test\db\test.mdb'. Den är antingen låst av annan användare eller måste du ha behörighet att läsa den."

Om jag försöker läsa in samma fil i MS Access funkar det bra. Försöker jag läsa in den i MS ASP.NET Web Matrix får jag felet “Specified cast is not available”.

Det funkar inte bättre om jag startar om datorn.

Både scriptet och databasen finns på min lokala PC. Jag har satt fulla rättigheter till den katalog där databasen ligger.

Det verkar som om filen/dabasen är skyddad/låst på något sätt men jag blir inte klok på hur. Det går ju att läsa in i MS Access...

Tacksam för tips!

/ac

dim dblink as string = server.mappath("db\test.mdb")
Dim DS As DataSet
Dim cm As OleDbDataAdapter
Dim cn As OleDbConnection
cn = New OleDbConnection("PROVIDER=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;DATA SOURCE=" & dblink & ";")
cn.open()
cm = new OleDbDataAdapter("SELECT * FROM MSP_TASKS ORDER BY TASK_ID", cn)
DS = new DataSet()
cm.Fill(DS, "lista")
cn.close()

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)