webForumDet fria alternativet

Angående datum...

.NET

3 svar · 480 visningar · startad av CatZ

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg
Frågan#1

1. Hur ska jag bäst göra för att konvertera en sträng till datum?
2. Går det göra så att de flesta typer av datumformat tillåts på något enkelt vis? Sitter nu i australien och arbetar. Jag skulle vilja att även svenska och amerikanska datumsökningar tillåts i databasen. Går det göra enkelt eller är det inställningar i SQL Servern som styr det?

Såhär ser koden jag har ut nu. Den behöver mycket arbete innan den är färdig.

If Me.txtStartDate.Text.Length > 0 Then
  myStartDate = Date.Parse(Me.txtStartDate.Text, System.Globalization.CultureInfo.CurrentCulture, Globalization.DateTimeStyles.NoCurrentDateDefault)
  myEndDate = Date.Parse(Me.txtEndDate.Text, System.Globalization.CultureInfo.CurrentCulture, Globalization.DateTimeStyles.NoCurrentDateDefault)
  strStartDate = myStartDate.Month & "/" & myStartDate.Day & "/" & myStartDate.Year
  strEndDate = myEndDate.Month & "/" & myEndDate.Day & "/" & myEndDate.Year

If strWhereClause.Length > 0 Then
    strWhereClause = strWhereClause & " AND "
  Else
    strWhereClause = " WHERE "
  End If

strWhereClause = strWhereClause & " tblorders.orderdate between convert(datetime,'" & strStartDate & "') and convert(datetime,'" & strEndDate & "') "
Else
  'Felmeddelande
End If

Löst det!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

...också berättar vi för oss andra, i vanlig ordning, hur du löste problemet.

Jag använder mig av de inbyggda kontrollerna och kollar datatyp(datum) innan det postas. Men för säkerhets skull så kör jag med If IsDate också stämmer inte det så slänger jag in dagens datum. Det är enklare att ändra bara datumet om användaren glömmer det än att behöva göra om allt.

Det hela handlar om att jag har dropdownlist som har autopostback. Men innan något laddas så sparas det gamla först. Då fungerar inte klient verifieringen av formuläret.

Nöjd nu @nders? ;)

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
142 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
137 ms — ändringar (db)