wiggoMedlem sedan mars 200615 inlägg I global.asax har jag följande kod:
Dim conString As String = _
"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & "Data Source=" & _
Server.MapPath("databas.mdb")
Application("conString") = conString
Den fungerar när jag kör lokalt och även på mitt webbhotell. Nu håller jag på att lägga upp en anna sida på ett annat webbhotell och då fungerar inte min connection och jag får följande fel:
*The ConnectionString property has not been initialized.
conKampanj = New OleDb.OleDbConnection(Application("conString"))
conKampanj.Open()*
Är det något jag kan ändra i min connectionstring?
Jag har även försökt att läsa av värdet på Application("conString"). Kör jag lokalt får jag hela sökvägen men kör jag på webbhotellet får jag inget värde...
Förslag?
wiggoMedlem sedan mars 200615 inlägg Nu har jag hittat den absoluta sökvägen till databsen men det hjälper inte att ange den som source heller... x(
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg Om du använder 2.0 är det väl bättre med deras nya ConnectionStrings(vilket även går att kryptera om du vill)
<?xml version="1.0"?>
<configuration>
<connectionStrings>
<add name="Pubs" connectionString="Server=(local)\SQLExpress;Integrated Security=True;Database=pubs;Persist Security Info=True"
providerName="System.Data.SqlClient" />
</connectionStrings>
</configuration>
och hämtar den med:
ConfigurationManager.ConnectionStrings["Pubs"].ConnectionString;
wiggoMedlem sedan mars 200615 inlägg Nu har jag prövat att deklarera databaskopplingen i början av en av mina sidor och då fungerar kopplingen. Det blir alltså inte fel på själva strängen utan något fel när den ska hämtas från global.asax....