webForumDet fria alternativet

SQL-problem i ASP.net

12 svar · 806 visningar · startad av saw

sawMedlem sedan mars 20011 880 inlägg

När jag nu försöker att bygga om till ASP.net, så får jag en massa problem,
bl a med denna sql

strSql = "SELECT TOP 5 Namn, Ratt, Tid, Datum FROM Listan WHERE datum 
BETWEEN #" & Date()+1 & "# AND #" & Date()-30 & "# ORDER BY Listan.Ratt 
DESC, Len(Listan.Tid), Listan.Tid ASC , Listan.Datum DESC,Listan.Namn;"

Mitt försök :

string sql = "SELECT TOP 5 Namn, Ratt, Tid, Datum FROM Listan WHERE 
datum BETWEEN #" + (DateTime.Now.Day + 1) + "# AND #" + 
(DateTime.Now.Day - 30) + "# ORDER BY Listan.Ratt DESC, Len(Listan.Tid), 

Listan.Tid ASC , Listan.Datum DESC,Listan.Namn;";

Error:

Syntaxfel i datum i frågeuttrycket 'datum BETWEEN #9# AND #-22#'.

Koden fungerade perfekt i gammla ASP, men nu vill det sig inte...

************REDIGERAT**********
Jag har fått dett att "fungera" men resultaten stämmer inte

string sql = "SELECT TOP 5 Namn, Ratt, Tid, Datum FROM Listan WHERE 
datum BETWEEN #" + DateTime.Now.AddDays(1) + "# AND #" + 
DateTime.Now.AddDays(-30) + "# ORDER BY Listan.Ratt DESC,
 Len(Listan.Tid), Listan.Tid ASC , Listan.Datum DESC,Listan.Namn;";

Det som jag ville är månadens bästa namn och hits.
Vad är felet?

cokMedlem sedan dec. 2005664 inlägg

DateTime.Now.AddDays(-30) etc fungerar nog bättre! Ett tips annars är att använda dig av parametrar istället för att konkatinera ihop sql-strängen, både säkrare och mer lättläst! :)

Hur skulle denna se ut om den var parameteruppbyggd då?

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

Om du söker i forumet hittar du mycket information/exempel på hur det går till.

petla81406Medlem sedan maj 2004325 inlägg

mozilla skrev:

Om du söker i forumet hittar du mycket information/exempel på hur det går till.

Säger man A måste man ju också säga B! Det är ju inte så lätt för folk att söka efter något man inte vet vad det är.

"parametrar" eller "parameters" är en bra start...

här är ett exempel på hur det kan se ut i MySql. Mer info bör inte vara så svårt att hitta. Några direkta länkar har jag inte, utan jag läste en mycket bra bok som förklarade grunderna mycket bra. (ASP.NET Unleashed)

Även om forum är en bra plats att utbyta information kan man ju anstränga sig lite själv också... §e

mozilla om du för ett ögonblick trodde att jag bara skrev in saker här av ren lätja, då
trodde du allt fel. Jag vet att jag den sista tiden har bombaderat er med en massa
problem, men det beror på att överflyttning ifrån ASP till ASP.net är inte smärtfritt.

Jag brukar sitta mellan 12 - 24 tim och söka/leta info, men ibland är det bara kört.
Kan också bero på att man inte riktigt vet vad man skall leta efter.

Hur som helst, vi glömmer detta, och jag skall göra mitt bästa för att unvika att
besvära er framledes. Till de personer som har hjälpt mig, vill jag bara säga, tusen tack
och tack vare er, så släcks inte mitt intresse för programering.

Oj då, verkar som någon tog åt sig ordentligt, det var inte alls meningen och inte riktat speciellt mot dig. Utan det var mer en reaktion på terLag inlägg.

Och jag skriver inte i dina trådar bara för retas om du nu skulle tro det utan faktiskt ge dig lite tips om hur du kan gå tillväga. Dock har jag inte alla svaren själv och är långt ifrån expert. Jag vet dock att jag själv i alla fall uppskattar någon i alla fall kan ge mig en fingervisning. Då det ofta är svårt att se klart när man har stirrat sig blind på koden i flera timmar, eller har fastnat i traditionellt asp tänk. (bättre än inga svar alls :OO :e)

:bire

petla81406Medlem sedan maj 2004325 inlägg

mozilla skrev:

Oj då, verkar som någon tog åt sig ordentligt, det var inte alls meningen och inte riktat speciellt mot dig. Utan det var mer en reaktion på terLag inlägg.

Och jag skriver inte i dina trådar bara för retas om du nu skulle tro det utan faktiskt ge dig lite tips om hur du kan gå tillväga. Dock har jag inte alla svaren själv och är långt ifrån expert. Jag vet dock att jag själv i alla fall uppskattar någon i alla fall kan ge mig en fingervisning. Då det ofta är svårt att se klart när man har stirrat sig blind på koden i flera timmar, eller har fastnat i traditionellt asp tänk. (bättre än inga svar alls :OO :e)

:bire

Attackera mig bara. *snyft*

Nej men jag tycker som ni att sökning är något som folk underskattar. Men i allafall går det ju inte att söka, som nu kom förslag på en teknik som huvudskibeten inte hade en aning om vad det var eller hur det fungerar. Och då kan man ju erbjuda länkar istället för bara hänvisa någon vidare ut i "sök-djungeln".
Det var ju inte precis som man skapat en jag-orkar-inte-söka-hjälp-mitt-slö-arsle-att-hitta-det-jag-vill-veta-tråd, utan här fanns ju relevans i ämnet.

cokMedlem sedan dec. 2005664 inlägg
string sql = @"SELECT TOP 5 Namn, Ratt, Tid, Datum FROM Listan WHERE 
datum BETWEEN @TimeOne AND @TimeTwo ORDER BY Listan.Ratt DESC,
Len(Listan.Tid), Listan.Tid ASC , Listan.Datum DESC,Listan.Namn ";

Sen måste du köra in dessa två parametrar i din SqlComand:
Hoppas det är lite på vägen :)

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Det sista jag vill ha här på jorden är ju oväner, men jag kände mig väldigt frustrerad. Jag har fått möjlighetatt försöka lära mig så mycket som möjligt
om ASP.net fram till den sista denna månad. Att gå ifrån ASp till ASp.net är
ingen dans på rosor, och jag har suttit 12 - 16 tim om dagen, den mesta tiden
har gått åt till sökning, därför att knappast någonting av mitt gammla tänkande kan användas.

När jag sedan fick svaret..

Även om forum är en bra plats att utbyta information kan man ju anstränga 
sig lite själv också...

..så ran bägaren över.
Jag ber om ursäkt för mitt uppförande men jag är inte mer än människa

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Kan även lägga till att om du använder MySQL till databas så måste du byta ut @ till ? överallt där du använder det. :e

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)