webForumDet fria alternativet

Skriva ut

.NET

7 svar · 379 visningar · startad av aleborg

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg
Frågan#1

Upplever det som om någon hos MS inte har tänkt till ordentligt.
Jag behöver skriva ut en PDF-fil, utan att visualisera den men det verkar omöjligt.

Jag har dessutom testat att skriva ut den visuellt genom att konvertera filen till en bild(byte[]), kvaliten i min imagebox blir som förväntad men kvaliten blir usel vid utskrift.

Tanken är att via en service i windows skriva ut fakturor, servicen hämtar nya fakturor och ska skriva ut dem sen.

Någon som har erfarenhet av detta?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Tanken är att via en service i windows skriva ut fakturor, servicen hämtar nya fakturor och ska skriva ut dem sen.

Varför måste det vara PDF. Det finns ju System.Drawing.Printing i .NET som man kan använda sig av, inte världens enklaste verktyg, men den kan skriva ut det mesta genom att placera texten i x-y led, eller varför inte skriva ut din bild. det har jag själv gjort...

- M

Det jag menade är att jag har den som PDF i grund och botten men kan konverera den till en bild, om den sen skrivs ut utifrån bilden bryr jag mig inte om, bara jag kan skriva ut den i lämplig kvalite

Gladh -> Hur har du gjort för att få bra upplösning på bilden då?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Jag har inte gjort något speciellt, det blir bra kvalitet på de bilder som jag skrivit ut, jag har bara tagit bilden och lagt till till print objektet och skrivit ut det. Fast nu är det ju inga bilder som är stora som A4 sidor, utan mindre bilder på 150*100 pixlar om det nu skulle spela någon roll....

- M

Tack gladh, nu så har jag löst det.
Jag använder WebSuperGoos ABCPdf komponent och när den genererar bilder istället för en PDF så blir dom lågupplösta om man inte säger till komponenten att köra i 300dpi.
Nästa problem jag dök på var att det blev en helt annan storlek än PDF:en, bilden blev bredare. Lösningen blev att generera PDF:en och spara den, öppna upp den på nytt och sen skapa bilden, omständigt men bättre än att försöka köra en "crop" på bilden(drar för mycket minne).

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Att bilden blev bredare han ha med inställning "Letter" istället för A4. Kolla

Nej, det var bilden i sig som blev bredare trots att jag ställt in exakta bredden och höjden för den.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)